L'Enseignement Mathématique

Heading Page PDF
Volume 51 (2005): L'enseignement mathématique _
Issue 1-2: L'enseignement mathématique _
Front matter _ Download as PDF
Table of Contents 1 Download as PDF
Article: Classes d'homotopie de champs de vecteurs Morse-Smale sans singularité sur les fibrés de Seifert 3 Download as PDF
Bibliography 29 Download as PDF
Article: On property (T) for pairs of topological groups 31 Download as PDF
Bibliography 44 Download as PDF
Article: Counting solutions of perturbed harmonic map equations 47 Download as PDF
Bibliography 84 Download as PDF
Article: Contrôle des bras articulés et transformations de Möbius 87 Download as PDF
Bibliography 114 Download as PDF
Article: Gradient flow of the norm squared of a moment map 117 Download as PDF
Bibliography 125 Download as PDF
Article: Low-dimensional strongly perfect lattices. I: The 12-dimensional case 129 Download as PDF
Bibliography 162 Download as PDF
Rubric: Commission internationale de l'enseignement mathématique (The international commission on mathematical instruction) 165 Download as PDF
Article: Discussion document for the sixteenth ICMI study: Challenging Mathemathics in and beyond the classroom 165 Download as PDF
Bibliography 176 Download as PDF
Back matter _ Download as PDF
Issue 3-4: L'enseignement mathématique _
Front matter _ Download as PDF
Table of Contents 177 Download as PDF
Article: On the Arakelov theory of elliptic curves 179 Download as PDF
Bibliography 200 Download as PDF
Article: Une démonstration du théorème de recouvrement de surfaces d'Ahlfors 203 Download as PDF
Bibliography 209 Download as PDF
Article: Newton-like polynomials of links 211 Download as PDF
Bibliography 228 Download as PDF
Article: A fixed-point theorem and relative asphericity 231 Download as PDF
Bibliography 236 Download as PDF
Article: Cauchy-Davenport theorem in group extensions 239 Download as PDF
Bibliography 253 Download as PDF
Article: In which dimensions does a division algebra over a given ground field exist? 255 Download as PDF
Bibliography 262 Download as PDF
Article: Le Lambda-Calcul de Golomb et la conjecture de Bateman-Horn 265 Download as PDF
Bibliography 315 Download as PDF
Article: On successive minima of indefinite quadratic forms 319 Download as PDF
Bibliography 329 Download as PDF
Article: On products of disjoint blocks of consecutive integers 331 Download as PDF
Bibliography 334 Download as PDF
Article: On the geometry of holonomy systems 335 Download as PDF
Bibliography 348 Download as PDF
Rubric: Commission internationale de l'enseignement mathématique (The international commission on mathematical instruction) 351 Download as PDF
Article: Discussion document for the seventeenth ICMI study: Digital techologies and mathematics teaching and learning: Rethinking the terrain ("Techology revisited") 351 Download as PDF
Bibliography 363 Download as PDF
Article: A report on the ICMI study: "The role of the history of mathematics in the teaching and learning of mathematics" 365 Download as PDF
Bibliography 371 Download as PDF
Rubric: Bulletin bibliographique 1 Download as PDF
Back matter _ Download as PDF

INTERNATIONAL REVIEW - Gegründet 1899
Offizielle Zeitschrift der Internationalen Kommission von L'Enseignement Mathématique.

Eine der kennzeichnenden Eigenschaften der Zeitschrift von Anfang an war eine Reihe von Artikeln über den Unterricht der Mathematik in den verschiedenen Ländern. Der Ehrgeiz der Internationalität der Zeitschrift führte soweit, dass sogar Artikeln und Chroniken in Esperanto veröffentlicht wurden. Auch erwähnt werden sollen hier veröffentlichte Texte über die soziale Rolle der Wissenschaft und eine grosse Untersuchung über die Arbeitsmethode der Mathematiker. Im Stil, der dieser Zeit eigen war, erklären die Gründer (in der Adresse an den Leser von 1904), "ein universelles wissenschaftliches Instrument des Fortschritts, der brüderlichen Solidarität" gebaut zu haben und fügen auch ganz bescheiden hinzu:

«Während der fünf Jahre, die seit der Schaffung dieser Zeitschrift vergangen sind, haben wir die Gewissheit erlangt, dass sie nützlich war.»

Eine Präzisierung der Direktoren von 1904:

«Das Wort "Unterricht" hat für uns die breiteste Bedeutung. Gemeint ist sowohl der Unterricht der Schüler als auch der Unterricht der Professoren. Und im Übrigen geht das eine ohne das andere nicht.»

ist heute noch aktuell.

About the company:

Editoren: Anton ALEKSEEV, Daniel CORAY, Pierre de la HARPE, Michel KERVAIRE, Nicolas MONOD, Tatiana SMIRNOVA-NAGNIBEDA, John STEINIG, Thierry VUST, Vaughan F. R. JONES

Contact/Credits:

Die Bände der jeweils letzten fünf Jahre sind nur in gedruckter Form bei Bibliotheken einzusehen oder beim Verlag zu beziehen.

Metadata information:

Title:L'Enseignement Mathématique
Period:1899-ff

Back
Page preview of the search result

, Issue :
Editor:

Page