

**Zeitschrift:** The Swiss observer : the journal of the Federation of Swiss Societies in the UK  
**Herausgeber:** Federation of Swiss Societies in the United Kingdom  
**Band:** - (1983)  
**Heft:** 1798  
  
**Rubrik:** Holiday Observer

### **Nutzungsbedingungen**

Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich für deren Inhalte. Die Rechte liegen in der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veröffentlichen von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanälen oder Webseiten ist nur mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. [Mehr erfahren](#)

### **Conditions d'utilisation**

L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les revues et n'est pas responsable de leur contenu. En règle générale, les droits sont détenus par les éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée qu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. [En savoir plus](#)

### **Terms of use**

The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. [Find out more](#)

**Download PDF:** 12.12.2025

**ETH-Bibliothek Zürich, E-Periodica, <https://www.e-periodica.ch>**

## Protest by peace paper

THE Swiss Defence Ministry has rejected accusations that it deliberately prevented a peace movement journalist from attending a government-organised conference on the country's defence planning.

The movement – the Swiss Peace Council – alleges that a correspondent for its newspaper was denied attendance at the conference in an official attempt to suppress criticism of the government's future armaments policy. The Peace Council accused the Defence Ministry of anti-democratic behaviour and of violating Press freedom.

But, says the Ministry, the Peace Council journalist was excluded from the conference "for technical reasons" because

Switzerland's press, radio and television not only report the news – they sometimes make it as well. This round-up by Colin Farmer spotlights some of the recent happenings back home in which the media made their own headlines.

his application to attend was submitted after the official deadline. The Ministry said the media and interested organisations had been informed about the conference months in advance.

## Reporter loses appeal

A JOURNALIST on Switzerland's top-selling daily, *Blick*, has lost his appeal against a fine imposed for publishing extracts from a confidential report on Swiss secret service activities.

Reporter Jurg Zbinden took his case to the Swiss Supreme

Court in Lausanne – the country's highest court of appeal – after being fined the equivalent of £200 by a Zurich court.

He has said he will now consider an appeal to the European Court of Human Rights in Strasbourg.

The case dates back to 1981, when Mr Zbinden obtained the confidential report from a Swiss Member of Parliament. The MP himself – who had said he wanted to draw attention to security leaks in the Swiss Defence Ministry – was protected by parliamentary immunity from facing possible legal proceedings.

## Prince Philip said 'no'

VETERAN Swiss sports reporter Sepp Renggli, aged 58, celebrating 30 years with the Swiss Broadcasting Corporation, was asked in a magazine article to name his most famous interview partner – and the most uncooperative.

Both, he recalled, were British.

His most famous interviewee was Field Marshal Montgomery, with whom Renggli discussed football.

The most difficult interview partner he ever had was Prince

Philip, whom he met at the 1952 Olympic Games in Helsinki right at the beginning of his broadcasting career.

"In fact", recalls Renggli, "the Prince refused to give me an interview – even though I called him 'Your Royal Highness'."

## Row over prices vote

THE Swiss Broadcasting Corporation's management has rejected allegations that its Director General violated SBC programme guidelines in publicly expressing his views on a controversial political issue.

Mr Leo Schürmann, formerly the Swiss government's prices supervisor, had been quoted in newspaper advertisements as opposing the campaign launched by consumer protectionists for permanent price supervision in Switzerland.

The advertisements appeared during the run-up to last November's nationwide vote (see article on Page 10), in which the Swiss electorate approved the proposal for permanent supervision and rejected an alternative government plan for price supervision only at times of high inflation.

An SBC management statement said that the Corporation's programme guidelines referred only to participation in radio and television programmes, and not to the personal freedom of expression outside these media enjoyed by all SBC personnel.

