
Zeitschrift: The Swiss observer : the journal of the Federation of Swiss Societies in
the UK

Herausgeber: Federation of Swiss Societies in the United Kingdom

Band: - (1983)

Heft: 1797

Artikel: English language programme is going on the air

Autor: [s.n.]

DOI: https://doi.org/10.5169/seals-686045

Nutzungsbedingungen
Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine
Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich für deren Inhalte. Die Rechte liegen in
der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veröffentlichen
von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanälen oder Webseiten ist nur
mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Mehr erfahren

Conditions d'utilisation
L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les
revues et n'est pas responsable de leur contenu. En règle générale, les droits sont détenus par les
éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications
imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée
qu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. En savoir plus

Terms of use
The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals
and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights
holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or
websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. Find out more

Download PDF: 10.08.2025

ETH-Bibliothek Zürich, E-Periodica, https://www.e-periodica.ch

https://doi.org/10.5169/seals-686045
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=de
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=fr
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=en


English language programme
is going on the air

SWISS Radio International,
whose editorial team includes a
dozen British journalists, is to
launch a daily English-language
programme in the Geneva area
this spring.

The Swiss government has

granted SRI permission to broad-
cast for a three-month trial period
starting on March 1.

The aim of the new service is

to determine if such a

programme can contribute to in-
creased integration of local
English-speaking residents into
the Geneva community.

The city is the European head-

quarters of the United Nations
and also hosts many other inter-
national organisations and com-
panies.

Swiss Radio International
already broadcasts worldwide in
English and eight other
languages.

The Week
that was
SWITZERLAND'S newest
weekly, Die Woche, has ceased
publication after only 43 issues.

The Zurich-based Ringier con-
cern - the country's largest
magazine publishers - said the
closure had been forced by Swit-
zerland's deteriorating economic
situation which had seriously hit
sales and advertising.

Die Woche (The Week) was
similar in style and format to
Britain's Economist and was
aimed at "opinion makers".

When it was launched last

IS

year, a Ringier spokesman said
the company expected the
magazine to lose money for the
first six years and to start recover-
ing the invested capital after nine
years.

The Lausanne-based French
language version of the
magazine, L'Hebdo, has proved
more successful and is to con-
tinue publication.

Appeal to
Argentina
MEDIA unions in Switzerland
have made a joint appeal to
Argentina for the release of a
journalist of Swiss origin who has
been in prison since 1976.

The journalist, 59-year-old
Plutarco Antonio Schaller, a
senior member of the editorial
staff of the daily El In-
dependiente, was arrested soon
after the military takeover in
Argentina six years ago.

After two years' detention he
was charged with involvement in
the kidnapping of a busi-
nessman, but another two years
later a court acquitted him of the
charges and ordered his release.

Despite the acquittal, however,
the authorities ruled that Mr

Schaller should remain in jail "at
the disposal of the National
Executive."

El Independiente, which has

frequently been accused by the
authorities of "subversion", has
been campaigning unsuccess-
fully for Mr Schaller's release.

Swiss journalists' unions claim
that Mr Schaller, who holds
Argentine nationality and is the
father of five, is being detained in
harsh conditions nearly 1,000
miles from where his family lives.
The Swiss appeal also alleges that
he has been tortured and is in

poor health.

Television
programme
"one-sided"
A SWISS Broadcasting Corpora-
tion TV programme on youth
demonstrations in Zurich was
excessively critical of police and
lacking in objectivity, a govern-
ment-appointed complaints com-
mission has ruled.

The three-and-a-half hour
programme - a debate on
confrontation between youth and
the state - included filmed
reports from Switzerland, Britain

and Berlin comparing police
action in the three trouble spots.

The complaints commission
has found that the programme
"showed a one-sided picture of a
complex situation," violating the
SBC charter and not complying
with the corporation's obligation
to inform the public fairly and ob-
jectively.

Shortly before the programme
Zurich police minister Hans Frick
withdrew from the debate, accus-
ing Swiss television of adopting
"a clearly hostile attitude"
towards the police.

He said he was prepared to
answer questions on police action
during the Zurich demonstra-
tions "but not for a medium
which grossly contravenes the
basic principles of fair and objec-
tive reporting."

Yorkshire TV
wins award
A YORKSHIRE Television
programme, "Another Bloody
Sunday," has won the annual
international Golden Ring award
for sports television docu-
mentaries.

At the contest in Lausanne the
film, which showed the effects on
the Doncaster Rugby League
team of 19 consecutive losing
matches was voted the winner
from 18 entries.

In the live reporting category,
the BBC finished second to Nor-
wegian Television for its coverage
of the London Marathon.



'Webe decided to cut our uieuiing by ha//." - from the Bemer Zeitung

Licence
fees up
RADIO and television licence
fees in Switzerland went up in
November by 26.5 per cent. The
monopoly Swiss Broadcasting
Corporation had sought govern-
ment permission for a 29.5 per
cent increase from this month.

SBC had also requested that

any future licence fee increases
be indexed to inflation but this
has been rejected by the govern-
ment.

As a result of the latest in-

crease, a joint annual radio and
television licence fee will now cost
Sfr. 270 - the equivalent of about
£75.

SBC has been forecasting a

deficit of Sfr. 70 million (£20 mil-
lion) for the current year and has
also expressed concern at falling
revenue from TV advertising. But
a recent public opinion poll
revealed that 62 per cent of the
Swiss public were opposed to the
increase in licence fees while only
26 per cent were in favour.

Independent
TV and radio?
INDEPENDENT local radio and
television stations will be allowed
to operate in Switzerland this

year, the Swiss government has

announced.
Until now all radio and TV

programming has been a

monopoly of the Swiss Broad-

casting Corporation.
Independent broadcasting will

be permitted on an experimental
five-year basis, and radio stations
will be allowed up to 15 minutes
of advertising a day or a

maximum of two per cent of
broadcasting time.

But Sunday commercials will
not be permitted, and there will
be a ban on the advertising of
alcohol, tobacco, banks and some
other products and services.
These restrictions are intended to
safeguard the interests of the
Swiss newspaper industry, which
fears the loss of advertising
revenue.

The Swiss Communication
Ministry has already received
more than 100 applications for
permission to set up local radio
stations and about a dozen for TV
stations.

Swiss praise
for BBC
THE Swiss Broadcasting Cor-
poration has congratulated BBC
Educational Television on its
25th anniversary, praising its
"professional perfection."

In its silver jubilee message, the
SBC said: "The BBC's accom-
plishments in this field are
exemplary. You fulfil not only a

most essential function within the
UK itself, but - as with other BBC
activities - you serve as a model
for all broadcasting organisations
throughout the world.

"Ever willing to contribute to
international co-operation, the
BBC has not hesitated to place all
its resources, its knowledge and
experience and its professional
perfection at the service of other
educational broadcasting opera-
tions and activities."

The Swiss message expressed
"grateful thanks and recognition
of your most generous, most
effective and most enriching con-
tribution to this common cause."

Euro honour
for Carl
MR Domenic Carl of Switzerland
has been elected honorary pre-
sident of the European Group of
Television Advertising (EGTA) in

recognition of his services to the

organisation.
Mr Carl was president of

EGTA for four years until his

recent retirement from the Swiss

Broadcasting Corporation. EGTA
was established in the early 1970s
as "an informal association" of
commercial television companies
in Europe, with the aim of
promoting contacts and co-
operation between member-
companies.

Mr Carl served the Swiss
Broadcasting Corporation for 31

years, the last eight as SBC's,
director of finance and deputy to
the director general.

More place
for Press
PRESS facilities at the Swiss
Houses of Parliament in Berne
are to be improved under a plan-
ned extension scheme costing
about £600,000.

The Swiss government is seek-

ing parliamentary approval for
the credit, which will also provide
improved conditions for mem-
bers of parliament and admini-
strative personnel.

It is planned to offer working
space for 89 journalists, com-
pared with 62 at present.

19


	English language programme is going on the air

