Zeitschrift: The Swiss observer : the journal of the Federation of Swiss Societies in

the UK
Herausgeber: Federation of Swiss Societies in the United Kingdom
Band: - (1982)
Heft: 1793
Rubrik: Spotlights

Nutzungsbedingungen

Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine
Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich fur deren Inhalte. Die Rechte liegen in
der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veroffentlichen
von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanalen oder Webseiten ist nur
mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Mehr erfahren

Conditions d'utilisation

L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les
revues et n'est pas responsable de leur contenu. En regle générale, les droits sont détenus par les
éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications
imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée
gu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. En savoir plus

Terms of use

The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals
and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights
holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or
websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. Find out more

Download PDF: 17.04.2026

ETH-Bibliothek Zurich, E-Periodica, https://www.e-periodica.ch


https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=de
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=fr
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=en

mti!

§a Duiss

eue 3urd;cr 3mtun ;

A SWISS journalist convicted of
committing a breach of the peace
and of using threatening be-
haviour against the police has
had his appeal rejected — and his
sentence increased.

Martin Enkelmann, 34, a re-
porter on the Zurich daily
Volkrecht was arrested during an
unauthorised youth demonstra-
tion in the city, and received a 21-
day suspended prison sentence.

Claiming that he had been
covering the demonstration for
his newspaper, he appealed - but
then had his suspended sen-
tence increased to 28 days. Swiss
newspapers and journalists’
unions have condemned the
Enkelmann case as “a legal
scandal”.

Court acquits
TV team

A ZURICH court has acquitted a
Swiss television camera team
charged last year with causing a
breach of the peace while cover-
ing a youth demonstration.

The three-man team is to
receive compensation totalling
Sfr. 9,000 (about £2,500).

The prosecution had de-
manded a two-week suspended
prison sentence for the TV team,
which had been accused by
police of helping demonstrators
to build street barricades.

Seen - and
forgotten

HOW much do television viewers
remember of news programmes

they have seen? Very little,
according to a survey by Swit-
zerland’s Tele magazine.

The survey was carried out one
weekday evening, following the
main news programme. The pro-
gramme covered Swiss affairs
and major developments in the
United States, France, Poland, El
Salvador and the Middle East.

Within an hour of the news
being broadcast Tele telephoned
160 people, of whom 66 had

broadcast into neighbouring
Switzerland.

Since it began broadcasting in
1979 the station has been closed
by ltalian authorities three times.
But it has now been allowed back
on the air, pending a constitu-
tional court ruling.

The closures — twice in 1980
and once this year — followed
Swiss government protests to
Italy that the station was con-
travening international broad-

report the news -

Switzerland's press radio and television not only
- they sometimes make it as well,
is round-up by Colin Farmer spotlights some of
recent happenings ‘back home in which the
”'medla made their own headlines.

seen the programme. Of these
66, only 17 remembered an inter-
view with the Swiss Foreign
Minister on Switzerland’s planned
membership of the United Na-
tions — one of the most con-
troversial issues to face the
country in recent years.

Another 17 said they could not
immediately recall any one par-
ticular item with certainty. Only
one viewer — a woman — was able
to remember as many as four of
the 10 news topics covered. And
three viewers could not im-
mediately recall with certainty
whether they had seen the pro-
gramme Or not.

Broadcasting
battle

RADIO 24 - the Italian-based
commercial radio station — has
won the latest round in its three-
year legal battle to be allowed to

casting regulations. But these
allegations have been contested
by Radio 24’s Roger Schawinski,
a former journalist with the
monopoly Swiss Broadcasting
Corporation and who now
operates the private commercial
station from an Italian alpine
peak close to the Swiss border.
Radio 24 broadcasts news
summaries and pop music to the
Zurich area and claims a listening
audience of half a million.

Sales boost
for Blick

THE popular Swiss daily, Blick,
has become the first newspaper
in the country to achieve a daily
circulation in excess of 300,000.

Latest audited figures give the
Zurich-based newspaper -
established in 1958 — an average
daily sale of 309,042 copies. It is
seen by 800,000 readers every

day — one in eight of the national
population.

Although German is Switzer-
land’s majority language, the
figures are considered
exceptional because Switzerland
— with its four national languages
— has no national daily.

When Blick was launched 24
years ago with a predominant
content of sex, sport and human
interest stories, critics predicted
that the newspaper had no hope
of success in traditionally staid
Switzerland.

$19 million
Olympics bill

THE European Broadcasting
Union - representing broad-
casting organisations in 31
countries — will pay a total of 19.8
million US dollars for the televi-
sion and radio coverage of the
1984 summer Olympic Games in
Los Angeles.

The Geneva-based EBU will
pay $7.8 million for “basic
services and facilities” and $12
million for the actual rights.

The total of $19.8 million com-
pares with $5.95 million paid for
the Moscow Olympics in 1980
and the $3.8 million for the 1976
games in Montreal.

But an EBU spokesman said
the fee for the Los Angeles
games was still far less than that
asked by the organisers. He said
the American network, ABC, had
agreed to pay $220 million for
the US rights alone.

The BBC and independent
radio and television in Britain are
members of the EBU.

AR COUR STISS
Olidaymaker

Holidaymaker UK Limited
Great Western Royal Hotel

Praed Street, Paddington
London W2 1HE.

Tel: 01-724 2388
& 01-402 0326

GENEVA £75 return

ZURICH & BASLE

Please ask us for our brochure

OUR GUARANTEE is that if you can find a
fare which matches our's we will beat it.




	Spotlights

