
Zeitschrift: The Swiss observer : the journal of the Federation of Swiss Societies in
the UK

Herausgeber: Federation of Swiss Societies in the United Kingdom

Band: - (1981)

Heft: 1783

Rubrik: Spotlights

Nutzungsbedingungen
Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine
Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich für deren Inhalte. Die Rechte liegen in
der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veröffentlichen
von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanälen oder Webseiten ist nur
mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Mehr erfahren

Conditions d'utilisation
L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les
revues et n'est pas responsable de leur contenu. En règle générale, les droits sont détenus par les
éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications
imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée
qu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. En savoir plus

Terms of use
The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals
and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights
holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or
websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. Find out more

Download PDF: 09.04.2026

ETH-Bibliothek Zürich, E-Periodica, https://www.e-periodica.ch

https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=de
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=fr
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=en


FACILITIES for the international
news media would have been
"quite insufficient" had the Pope
been able to carry out his planned
visit to Switzerland this year.

Pope John Paul was to have
visited Switzerland in June but
the attempt on his life in Rome
prevented him from making the
trip. No new date has been fixed
but he may now visit Switzerland
during 1982.

Said a Swiss Roman Catholic
spokesman: "We simply under-
estimated the extent of inter-
national news media interest in
the Pope's visit. We had planned
for 500 journalists - but by mid-
May. the number had already
risen to 988.

"Had the visit taken place we
would certainly have been in
trouble with the media facilities
and infrastructure."

The spokesman added: "We
have since had discussions with
media representatives and now
have a clearer understanding of
media requirements. Any new
Papal visit would certainly involve
a number of changes."

Casanova wins
government post

ACHILLE Casanova, 40, one of
Switzerland's most prominent
radio and TV journalists, has
been elected to the Swiss
Government post of vice chan-
cellor. He is the first Italian-speak-
ing Swiss to win election to the
post.

Mr Casanova has been parlia-
mentary correspondent of Italian
radio in Switzerland since 1962
and of Italian television since
1966.

TV dismissal
upsets unions

SWITZERLAND'S SGB trade
union federation - the equivalent
of Britain's TUC - has protested
to the Swiss Broadcasting

Corporation over the dismissal of
a top television journalist.

Peter Wettler was dismissed
without notice after he had resig-
ned as editor of a popular con-
sumer protection programme. He
resigned over matters of editorial
policy and in protest against the
removal of the programme from
a peak viewing hour.

The SGB trade union federa-
tion said his sacking confirmed
"the increasing number of dis-
missals and repressive measures
being taken against critical
journalists".

Complaints
body planned

THE Swiss Government has
announced plans for an indepen-
dent complaints body for radio
and television.

The proposal recommends a
government-appointed body of
nine members who would serve a
four-year term. It also suggests
that complaints could be brought
only against programmes already
broadcast.

Complaints could be initiated
by authorities, groups or indivi-
duals, with complaints from
individuals requiring the support
of at least 20 signatures.

The complaints body would
not be empowered to take
disciplinary action but could
make recommendations to the
Swiss Communications Ministry
which is the supervisory authority
for broadcasting.

Writer cleared
of spy charge

A DOMINICAN journalist work-
ing in Switzerland has been
cleared by the Swiss attorney
general's office of charges of
economic espionage.

The charges were brought
against Swiss-based Emmanuel
Jean-Baptiste, correspondent for
the Nigerian monthly Afriscope

and for other foreign and Swiss
publications.

The charges were filed by a
Swiss textile company after Mr
Jean-Baptiste had reported that
some of the firm's Nigerian clients

were evading their country's
import ban on luxury textiles.

He alleged that clients were
purchasing the products direct in
Switzerland and then smuggling
them into Nigeria through neigh-
bouring Benin.

Dismissing the company's
charges against Mr Jean-Bap-
tiste, the Swiss authorities ruled
that the journalist had stayed
"within the bounds of legal
information" while researching
his story.

New weekly
launched

A NEW national news weekly -
Woche (Week) - has been
launched in Switzerland by
Ringier of Zurich, the country's
largest magazine publishers. A
French-language version will
have its editorial headquarters in
Lausanne.

A Ringier spokesman said

coverage would concentrate on
Switzerland and Swiss-related
foreign affairs and would be
aimed at a nationwide reader-
ship of "opinion makers".

Editorial content will be

divided equally between politic«
economic and cultural affair
The publication has a full-tirr
editorial staff of 30.

Added the spokesman: "V\

expect to lose money for the fir

six years and it will be nine year
before we start recovering th
capital invested."

'Confidential'
charge dropped

THE Swiss Government ha
decided not to bring charge
against a journalist on the new
weekly Weltwoche who obtaine
and published confidential arm
correspondence critical of
Swiss-built combat tank.

A letter - from a senior militar
officer to the Swiss army chief c

staff — was passed on to th
Weltwoche journalist by an ur
known person whose identity ha
still not been discovered, said
defence ministry statement.

The statement added tha
although the letter had containe«
confidential information, stati
security had not been en
dangered by its publication ant
no action was therefore beint
taken against the journalist.

But a defence ministr;
spokesman said that care woulc
be taken to prevent "similar indis
cretions" in future.

LONDON WEST END
ART GALLERY
Seeks bilingual

German/English Secretary

Please telephone Miss Besson
01-839 3942

J7

Pope's visit was
underestimated

Switzerland's iiress, ra<fio and television not only
report the news - they sometimes make it as well.
This round-up
the recent haj
media made tf

by Colin
openings
wir own

Farmer sp
back hon

headlines.

otlights some of
fie in which the


	Spotlights

