Zeitschrift: The Swiss observer : the journal of the Federation of Swiss Societies in

the UK
Herausgeber: Federation of Swiss Societies in the United Kingdom
Band: - (1981)
Heft: 1780
Rubrik: Spotlights

Nutzungsbedingungen

Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine
Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich fur deren Inhalte. Die Rechte liegen in
der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veroffentlichen
von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanalen oder Webseiten ist nur
mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Mehr erfahren

Conditions d'utilisation

L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les
revues et n'est pas responsable de leur contenu. En regle générale, les droits sont détenus par les
éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications
imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée
gu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. En savoir plus

Terms of use

The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals
and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights
holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or
websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. Find out more

Download PDF: 17.04.2026

ETH-Bibliothek Zurich, E-Periodica, https://www.e-periodica.ch


https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=de
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=fr
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=en

qoacht

RADIO advertising may be intro-
duced in Switzerland to help
solve the financial difficulties of
the monopoly Swiss Broad-
casting Corporation, says new
SBC director general Leo
Schiirmann.

Mr. Schiirmann - previously
vice president of the Swiss
National Bank - said he had
already discussed with news-
paper publishers the idea of SBC
joining an advertising pool with
Swiss newspapers.

He noted that although radio
advertising was not permitted
within  Switzerland itself radio
listeners could still hear commer-
cials beamed into Switzerland —
even in Swiss-German dialect! —
from neighbouring West Ger-
many and Italy.

The Swiss Broadcasting
Corporation’s budget for the
current year foresees a deficit of
more than Sfr 17 million (about
£4 million). Swiss television —
which is already partly financed
by advertising — is expected to
show a surplus, but this will be

more than offset by Swiss radio’s
deficit.

‘Provocative’ press

A LEADING official of the Swiss
Journalists’ Association has criti-
cised some members over their
reporting of the recent youth riots
in Zurich.

André Givel, chairman of the
Association’s Zurich branch, told
the annual branch meeting that a
Press Card was not a licence for
“provocative behaviour and arro-
gance”. But he also condemned
any attempts by the authorities to
put pressure on the news media.

His comments follow criticism
by some authorities of news
media coverage of the Zurich
riots. His statement also came
shortly after the release from
custody of a three-man Swiss TV
team alleged by Zurich police to
have helped young demon-
strators build street barricades.

. The management of the Swiss
Broadcasting Corporation says it
will claim damages on behalf of
the crew if investigations prove
their innocence, but that the three
will face disciplinary measures if

been asked to approach Radio
24 with the offer. The Mebo
spokesman described the offer as
“vague” and said no specific
amount had been mentioned.
But Radio 24’s Roger
Schawinski, an ex-Swiss TV
journalist and former editor-in-
chief of the Swiss daily Die Tat,
said he was not interested in sell-
ing, whatever the price. He said
he understood the Libyans
wanted to buy the station for
propaganda purposes in Europe.
Schawinski operates Radio 24

the police accusations are sub-
stantiated.

The Zurich branch of the Swiss
Radical Party — one of the
partners in Switzerland’s coalition
government — recently accused
Swiss radio personnel of “con-
stantly siding with the demon-
strators against the police and the
authorities”. Some radio pro-
grammes have been dominated
by left-wing declarations, claimed
the party.

Radio offer

LIBYAN leader Colonel Khadaffi
wants to buy Radio 24, the Swiss
commercial station launched two
years ago.

A spokesman for the Zurich-
based Mebo “international tele-
communications” concern, which
has close contacts with the Libyan
authorities, said his company had

from an [talian alpine peak close
to the Swiss border. The station
broadcasts pop music and news
summaries round the clock to the
Zurich area, and claims a listening
audience of half a million.

Injured on duty

BRITISH and other foreign
journalists working in Switzer-
land have accused Geneva police
of negligence in the case of two
Yugoslav correspondents injured
while covering a protest demon-
stration in the city.

The foreign press corps claims
that Borko Stosic of Politika and
Zarko Stojanovic of the Tanjug
news agency were attacked by
other Yugoslavs while Geneva
police adopted a “passive atti-
tude” and did nothing to protect
them.

The demonstrators — several

ene Jiircher Jeitun g
Tribune

Basler Zeitung
[
JOURNAL DE_GENEVE

ot de tactualite

rRatall

hundred Yugoslav workers resi-
dent in Switzerland and West
Germany - were demanding
independence for their home
province of Kosovo. Some of
them reportedly attacked the two
journalists for fear of being photo-
graphed or otherwise identified.
Stosic, who is president of the
Foreign Journalists’ Association
in Switzerland, later required
hospital treatment.

The Foreign Journalists’
Association and the United Na-
tions Correspondents’ Associa-
tion in Geneva issued a joint
protest to the Geneva police,
claiming that they had ignored
pleas by eye-witnesses to in-
tervene and protect the two
journalists.

The Swiss authorities also
received a cabled protest from
the Yugoslav Journalists’ Associa-
tion in Belgrade, and were
criticised by Yugoslavia’s Tanjug.
agency for allowing the
“extremist” demonstration to
take place.

The Geneva police have
denied negligence and a Swiss
Foreign Ministry spokesman de-
scribed the Tanjug criticism as
“exaggerated.”

Censorship row

SWISS journalists have protested
against ‘“‘the increasing and
systematic censorship” of the
mass media in South Africa.
The Swiss protest — which
supports a campaign launched by
the 26-nation International
Federation of Journalists — also
calls for recognition by the South
African government of the
country’s black journalists’ union.

VELC

the name to stick to

TOUCH AND CLOSE FASTENER
Sole U.K. manufacturer, Selectus Limited, Biddulph,
Stoke-on-Trent ST8 7RH. Telephone: Stoke-on-Trent (0782) 513316

VELCRO'




	Spotlights

