
Zeitschrift: Swiss review : the magazine for the Swiss abroad

Herausgeber: Organisation of the Swiss Abroad

Band: 45 (2018)

Heft: 3

Artikel: Bitter battle over radio and television

Autor: Müller, Jürg

DOI: https://doi.org/10.5169/seals-906524

Nutzungsbedingungen
Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine
Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich für deren Inhalte. Die Rechte liegen in
der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veröffentlichen
von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanälen oder Webseiten ist nur
mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Mehr erfahren

Conditions d'utilisation
L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les
revues et n'est pas responsable de leur contenu. En règle générale, les droits sont détenus par les
éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications
imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée
qu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. En savoir plus

Terms of use
The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals
and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights
holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or
websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. Find out more

Download PDF: 17.04.2026

ETH-Bibliothek Zürich, E-Periodica, https://www.e-periodica.ch

https://doi.org/10.5169/seals-906524
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=de
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=fr
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=en


Bitter battle over radio and television

The electorate fended off a serious attack on Swiss radio and television on 4 March by an overwhelming

majority. The Swiss Broadcasting Corporation (SRG SSR) nevertheless still faces calls for cutbacks.

Gilles Marchand, Director General of the SRG SSR, appeared in front of the media in Berne on

4 March after the "No Billag" initiative was rejected. Photo: Keystone

JÜRG MÜLLER

Switzerland has experienced plenty of

highly charged ballots over recent

years. But it has probably never seen

such a long, fiercely contested and

memorable referendum campaign as

this one. There was much at stake with
the "No Billag" initiative, namely the

survival of the Swiss Broadcasting

Corporation (SRG SSR) and 34 private
local and regional stations. The

authors of the initiative, a radical group
of free-market libertarians, were calling

for the abolition of radio and

television licence fees which would have

sounded the death knell for public
service broadcasting. The referendum

campaign was conducted in such an

emotionally charged manner that it
produced a great deal of hyperbole.
While opponents of the initiative
raised the spectre of the disintegration

ofquadrilingual Switzerland and

the end of democracy, its supporters
disparagingly dismissed the SRG SSR

stations as state propaganda tools.

Broad front supporting the SRG SSR

Things looked promising for the group
behind the initiative at the start of the

referendum campaign in late autumn
2017. Initial surveys indicated that

they might succeed in toppling the

SRG SSR, a Swiss public institution
with a very rich history. This was

despite the fact that the proposal was

rejected by the Federal Council, Parliament

and all of the political parties

except for the Swiss People's Party
(SVP). Then a wide range of different

social groups started to realise what

they might lose. Societies, associations

and committees in all parts of the

country and from the most diverse

backgrounds were set up; citizens,
friends of traditional folk music, writers,

sports people, artists, musicians,

eminent figures and opinion leaders

from allwalks of life fought tooth and

nail for Swiss radio and television.

In the end, the trend was not only
reversed, but the initiative was

rejected by an unexpectedly
overwhelming 71.6% majority of voters

and by all the cantons. The referendum

victors proclaimed that the
result showed strong support for public
service broadcasting, highlighted its

unifying role in quadrilingual
Switzerland and represented a vote against

diminishing solidarity in the nation.

The defeated initiative organisers
claimed they had finally sparked a

long overdue debate on media policy.

ACHF100 million set of

cost-cutting measures

Tremendous pressure had in fact

built up with the initiative. Gilles

Marchand, Director General of the
SRG SSR, responded on the evening
of the referendum Sunday. He

announced a 100 million Swiss franc set

ofcost-cutting measures and said that
commercial breaks during films
would be scrapped. The SRG SSR no

longer intends to publish online
content unless it relates to its

programmes, which, in other words,

means relinquishing its existing
services that are similar to those of

newspapers. Here it is meeting the
demands ofprivate publishers.

The losers have shown astonishing

audacity, calling for massive cuts in
the aftermath of the referendum

despite the public's overwhelming support

for the SRG SSR as an institution.
The SVP went the furthest, calling for

companies to be exempted from the

licence fee and a reduction for households

from 365 Swiss francs as of2019

- it is still 451 Swiss francs in 2018 - to

300 Swiss francs a year. If it fails to win

majority support in Parliament, the
SVP already has a popular initiative

Swiss Review / May 2018 / No. 3



11

The media crisis rumbles on

After the SRG SSR, the Swiss News Agency (SDA) is the second national

media institution to come under pressure. Concentration in the media

market continues unabated.

aimed at halving the licence fee up its

sleeve. It is also remarkable that

practically all the other parties have also

proposed further cost-cutting and

downsizing measures - even the
Greens. Only the SP argued that the
SRG SSR should now be left in peace.

"After this referendum result, it is now
time to stop this nonsense," remarked

Roger Nordmann, head of the SP

parliamentary group.

Federal finances secured

The Swiss Confederation remains on a

financially secure footing. 84.1 % of voters

voted in favour of the federal decree on the

new 2021 financial regime on 4 March. Strictly

speaking, there was nothing new about this

bill. It only really concerned the continuation

of existing policy. The current financial regime

expires in 2020, and will now be extended until

2035 thanks to the approval of voters. Direct

federal tax and VAT together make up just

under two-thirds of federal government's total

revenues. The two taxes are therefore the main

sources of income for the Swiss Confederation.

Further income flows into the federal coffers

from mineral oil tax, stamp duty, tax on

tobacco and withholding tax.

One of Swiss federalism's unique traits is

that the federal tax system is always only

valid for a limited period of time. The Federal

Council initially wanted to amend the federal

financial regime to allow it to levy both taxes

without any time limitation. However, there

was opposition during the consultation procedure

and it is now only set to be extended by

15 years. The main argument is that making

the taxes subject to time limits and a referendum

puts them on a more legitimate democratic

basis. (JMl

JURG MULLER

It seemed like the soundtrack to the

referendum campaign on the "No Bil-

lag" initiative. Various developments

over the first few weeks and months

of the year indicated that the crisis in
the Swiss media industry has further
intensified. Dramatic events are

unfolding at the Swiss News Agency.

After the Swiss Broadcasting Corporation,

a second public service media

institution now finds itself under

huge pressure. The acute nature of
the situation is reflected by the fact

that the editorial staffwent on strike
for several days at the end ofJanuary

- an extremely rare occurrence in the

Swiss media. When the management
announced a rapid downsizing with
the loss of 40 of the 150 full-time
positions it caused uproar. CEO

Markus Schwab added more fuel to
the fire by declaring in an interview:

"SDA only has a duty to its shareholders.

We are not a non-profit organisation."

The company's homepage
nevertheless continues to state: "SDA

does not generally seek to make a

profit."
SDA is in fact little known to the

wider public, but as the national news

agency it is the backbone and central

nervous system of Swiss journalism
and therefore an indispensable part of

public service media. The former FDP

Federal Councillor Kaspar Villiger
once aptly described the agency as "a

conveyor belt ofreality". It supplies

almost all of the nation's media outlets,

but also authorities, organisations and

companies, with news around the
clock in three languages. As the Swiss

News Agency also provides almost

fully comprehensive coverage of par¬

liamentary debates and political and

economic developments in Switzerland,

it also performs a significant
archiving role.

Significant fall in revenues

The troubled situation has a complex

background and is deeply rooted in
the history and structure of the

company. The Swiss News Agency was

founded in 1895 by Swiss publishers. It
has always faced a fundamental problem

- the owners, who are the publishers,

are also the customers. As owners

they must take an interest in the

success of the agency, but as publishers

they also want to pay the lowest prices

possible. This worked well to some

degree while the newspaper industry
was flourishing. However, until
recently, the prices were linked to the

number ofnewspapers printed. With
the falling circulation of print media,

SDA has also come under pressure. A

new system was introduced at the

beginning of the year. It is no longer
based on print circulation but instead

the reach in terms ofprint and online

content.

Nevertheless, the management
has indicated that a sharp short-term

fall in revenues has made a reduction

in headcount necessary. In contrast,
the editorial staff are accusing the

management of lacking a strategy. It is

unclear which services the news

agency is supposed to provide in
future with fewer staff. Another factor is

the federal administration, which has

paid SDA around 2.7 million Swiss

francs a year as a customer in the past.

Politicians are questioning whether
the agency should continue to receive

Swiss Review / May 2018 / No. 3


	Bitter battle over radio and television

