
Zeitschrift: Swiss review : the magazine for the Swiss abroad

Herausgeber: Organisation of the Swiss Abroad

Band: 45 (2018)

Heft: 1

Artikel: The Swiss media industry is undergoing a stress test

Autor: Müller, Jürg

DOI: https://doi.org/10.5169/seals-906505

Nutzungsbedingungen
Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine
Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich für deren Inhalte. Die Rechte liegen in
der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veröffentlichen
von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanälen oder Webseiten ist nur
mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Mehr erfahren

Conditions d'utilisation
L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les
revues et n'est pas responsable de leur contenu. En règle générale, les droits sont détenus par les
éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications
imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée
qu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. En savoir plus

Terms of use
The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals
and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights
holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or
websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. Find out more

Download PDF: 17.04.2026

ETH-Bibliothek Zürich, E-Periodica, https://www.e-periodica.ch

https://doi.org/10.5169/seals-906505
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=de
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=fr
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=en


6 Focus 7

dia turned a profit of 122 million francs- more than any
other media group.

While Tamedia is operating in highly lucrative areas,

the traditional daily newspaper industry is struggling. The

group renowned for its rigorous profit orientation is now

investing very little in journalism. Instead of putting the

profits into innovative media projects, the group has

repeatedly responded to falling revenues from subscriptions
and advertising in the same way over the past 20 years -
with job cuts. This is now leading to the most extreme form

of internal media concentration to date. While all ofTame-

dia's 14 daily titles have been retained, Swiss politics,
foreign affairs, economic affairs, culture, society, background

articles, science and sport will be merged into two central

editorial departments - one in German-speaking Switzerland

and the other in the French-speaking part ofthe country.

Here the titles ofall ofthe Tamedia Group's publications

will be given the same layout. These measures will hit Berne

particularly hard. The two Tamedia newspapers "Bund"
and "Berner Zeitung" previously had a strong, independent

profile, whereas in future they will practically only be

differentiated by their local sections.

The billionaire's thirst for power

In the wake of these developments, one multi-billionaire is

increasingly extending his influence in the Swiss media

landscape - he is Christoph Blocher, the businessman, dominant

figure in the Swiss People's Party (SVP) and former Federal

Councillor. Last year, he got his hands on the Zehnder Verlag

publishing company. The Zehnder Verlag? Few people have

heard of it, but it is nevertheless a powerful player. It has 38

titles with around 800,000 readers. These weekly newspapers

are mainly circulated in the easternpart ofSwitzerland

fromZurich to Grisonsbut also in the regions ofLucerne, Zug,

Entlebuch, Emmental, Berne, Oberaargau and Aargau.

Blocher has therefore not only acquired newspapers but also

a distribution network which can also be used to convey
political messages ifneed be.

Major publisher makes drastic cuts

Switzerland still has lots of newspapers, but that does not
detract from the fact that while the diversity of the press is

dwindling, concentration in the media industry continues

to increase apace. The three largest Swiss publishing
companies today control over 80 percent ofthe German-speaking

Swiss market. Tamedia's portfolio includes "Tages-An-

zeiger", "Der Bund", "Berner Zeitung", "Sonntags Zeitung",
the free newspaper "20 Minuten" and many other print
titles; Ringier has "Blick", "Sonntags Blick", "Schweizer

Illustrierte" and other publications and radio stations; while the

NZZ Group owns the "Neue Zürcher Zeitung", "NZZ am

Sonntag", "Luzerner Zeitung", "St. Galler Tagblatt" and a

number of radio stations.

The changes currently taking place at Tamedia are very
conspicuous. It is the media group with the greatest reach

in Switzerland and it is also a conglomerate. In the free

commuter newspaper "20 Minuten", the company owns
Switzerland's most-consumed medium. The print edition alone

reaches two million readers a day. This in turn attracts

advertising. The company also generates a great deal of
income from address trading and web-based marketplaces,
such as Homegate, Ricardo and Immostreet. In 2016, Tame-

Tamedia has cut many

jobs over recent years.
This has led to repeated

protests - such as

one in 2016 by the

editorial staff at the "24

Heures" newspaper in

Lausanne.

Photos: Keystone

Will broadcasting

from this studio soon

come to an end? If

the Billag licence fee

is abolished, the

existence of the Swiss

Broadcasting Corporation

would hang in

the balance.

The Swiss media industry is undergoing a stress test

A swingeing attack on public service broadcasting from the "No Billag" initiative, the press fights for survival, and tentative new

approaches in online media: the Swiss media industry is in a state of turmoil.

"Traditional journalism in crisis"

The debate over public broadcasting comes at a time when

the Swiss media industry is already facing a severe stress

test. The press is already experiencing fundamental change.

The key factors are cost pressure, online competition and

tumbling advertising revenues. "Traditional journalism is

in the midst of a major crisis," says Silke Adam.

For a start, the internet provides an unprecedented

range of information but the bigger picture and a critical

approach to sources often fall by the wayside. Anyone can

get whatever they want from the web. There is the risk of

people getting lost in figurative echo chambers where views

similar to their own reverberate loudly. This presents a danger

to democratic debate. Particularly in times where there

is an excessive flow ofinformation that can be manipulated

JÜRG MÜLLER

It is not yet clear whether the "No Billag" initiative is just a

passing challenge or represents Armageddon for the media

industry. The short form ofthe initiative's title has been cleverly

chosen. Billag collects the mandatory licence fees for
radio and television and is just about as popular with the public

as the tax authorities. However, the referendum is not
about the company Billag, but instead nothing short of the

future of the Swiss media industry. In a nutshell, the initiative

calls for the abolition ofradio and television licence fees.

Ifit is approved at referendum on 4 March, broadcasters face

closure. The Swiss Broadcasting Corporation (SBC) wouldbe

deprived of its financial basis, but 34 private radio and TV

channels would also be hugely affected.

The initiative was launched several years ago by a small

group supported by a number of young politicians from
the Swiss People's Party (SVP) and the FDP.The Liberals

(FDP). The authors of the initiative were not taken very
seriously at first. But it is now clear that the once insignificant

small faction has triggered probably the most

far-reaching and fierce debate on media policy in Switzerland's

history. A yes vote at the ballot box could shake the

Swiss media system to its core. "That would be really bad

for Switzerland," remarks Silke Adam, a professor and

director of the Institute ofCommunication and Media Studies

at the University of Berne. This is mainly because

"high-quality journalism in Switzerland is already facing

major financial problems".

with fake news, many people believe that a duty-conscious,

structuring and guiding hand that serves the public and

not powerful organisations is what is needed. Well-educated

and independent journalists could perform this

guardian role with well-researched articles, background

reports, opinion pieces and debate conducted publicly and

transparently. Such debate that provides an overview is

vitally important in a direct democracy, they believe.

But the traditional media are having a hard time

competing with the internet. Vast amounts of advertising
revenues are being diverted into social media and

algorithm-controlled platforms, such as Google and Facebook.

"Advertising as the publishers' main source of revenue is

shifting away from journalism. It's hard to refinance

journalistic services today," Adam points out. At the same time,
the media is fighting against the culture of free services

enjoyed by users.

nuntil
lanw-f!

L..o «os ^ (24133®

• ESSJiaSf Tamedia

\ nedia tue vos

,_e vos B médias

médias

V** 3
VCMVV

est etv

vouejournal
E*i cfuiangci'.

Swiss Review/ January 2018 / No. 1 Swiss Review/ January 2018 / No. 1



8 Focus 9

Blocher has been building up his media empire for many

years. With Blocher TV he has had his own TV channel for

some time and the "Basler Zeitung" has been under his control

for a number ofyears. Blocher has continually tried to

gain control ofthe large publishing houses and newspapers

- including the "Neue Zürcher Zeitung" and the tabloid
"Blick" - using various means.

However, completely new, bottom-up approaches are

also emerging on the media scene, which are attempting to

provide journalism in Switzerland with fresh impetus -
these are media outlets existing purely online. In addition

to existing smaller platforms, such as "Infosperber" and

"Journal 21", "Republik" is now set to be launched -with big

plans and impressive words: "Journalism is a child of the

Enlightenment. Its task is to provide a critique of power.
That's why journalism is more than just a business for any

corporation." "Republik" is seeking to establish itself as an

independent, digital magazine which primarily focuses on

the structuring of information and in-depth research. It
aims to manage without advertising revenues and to

finance itself from readers alone. An annual subscription
costs at least 240 francs.

It was launched in spectacular fashion with a crowd-

funding campaign in April 2017. Never before had crowd-

funding been so successful for a media project. Those

behind "Republik" sought to raise around 750,000 francs

within a month. Then came the shock news. Some 1.8 million

had been contributed in the first 24 hours alone, all
before the first article had even been published.

"The Fourth Power" on the big screen

In the view of the Bernese film-maker Dieter Fahrer, this
enthusiasm shows there is still a demand for guidance,

structure and journalism. Fahrer worked with the Swiss

media industry for around three years producing a

documentary entitled "Die Vierte Gewalt" (The Fourth Power),

which is due to appear in cinemas in mid-February. The film
shows journalists doing their daily jobs and explores the

opportunities and limits of journalism, the rapid change in
the media industry and its ramifications for the public and

democratic debate. Dieter Fahrer would be "delighted if the

film helps to raise awareness that quality journalism takes

time and costs money".

The fact that the issue ofthe media has now reached

cinema screens indicates its urgency and importance. For the

first time, the media debate is no longer an abstract concept
but something tangible that affects almost everyone. People

can vote to break up or retain the Swiss Broadcasting

Corporation at the ballot box. Many people will also notice

from their favourite newspaper what the signs of decline

mean for the press, namely higher unit costs.

Christoph Blocher, a

shareholder in the

"Basler Zeitung",

also acquired the

Zehnder Verlag with

its 38 titles last year.

(Pictured: Blocher in

debate with Susan

Boos from the WoZ.j

MËDIEN

"In a democracy, it's about the general public having access

to information," as media scholar Silke Adam remarked at

an event held by the information website "Infosperber".
"Well-educated people will always have this access. However,

the information threshold must be kept low for everyone."

Adam does not have any panacea-like solution to the

current challenges facing the media world. "But I don't

think we can do without a public service. A recent study
shows that the difference in information levels between the

well-educated and those less well-educated is greater in
countries with market-based media than in those where

the media system is funded by a licence fee."

Purely market-based media or public service?

The ferocious debate currently being conducted in Switzerland

concerns the future of publicly funded radio and

television. The abolition of radio and television licence fees -
which is what the "No Billag" initiative is calling for -would

result in the currently subsidised radio and television

broadcasters losing three quarters of their income. The

initiative's authors argue on their homepage that these fees

are "mandatory contributions which restrict the

decision-making freedom ofall individuals". Everyone should

be able to decide for themselves what their hard-earned

money is spent on. The "No Billag" supporters therefore

want to break the Swiss Broadcasting Corporation's "qua-

si-monopoly" and replace it with media competition.

They have set their sights on a media landscape which
is "based purely on market economics", writes the Federal

The diversity of the

Swiss press is dwindling,

while the

process of concentration

in the hands of a

small number of

publishing companies

continues apace.
Photos: Keystone

Council in its dispatch on the popular request. And it warns:

"Radio and television stations ofthe same quality would no

longer be provided in all of the linguistic regions." There

would be no more public service, the range ofopinions and

services in radio and television would be reduced and

high-quality journalism affected. In contrast, the current

system guarantees electronic media which contributes to

the successful democratic formation of informed opinion
and cultural development. The Swiss Broadcasting Corporation,

as a body independent ofpolitical and economic

interests, is obliged to guarantee a diverse range of services

which also takes account ofthe interests ofminority groups.

Ferocious exchanges in Parliament

It is not just the Federal Council but also Parliament that is

unequivocally opposed to the initiative. So far the only
support for the proposal in the debate has come from the ranks

of the Swiss People's Party (SVP). SVP National Councillor

Lukas Reimann has dubbed the licence fee a "rip-off" and

his parliamentary group colleague Claudio Zanetti has

accused the Swiss Broadcasting Corporation ofbeing loyal to

the government, EU-friendly and too left-wing in its

coverage. The SVP's Thomas Müller has called the Swiss

Broadcasting Corporation a "licence-fee-funded opinion-shaper".

The broad coalition opposed to the initiative takes the

exact opposite view. National Councillor Ida Glanzmann of
the Christian Democratic People's Party (CVP) argues that

opinion would be influenced and manipulated if the media

were controlled exclusively by private players. Matthias

Aebischer of the Swiss Social Democratic Party (SP) even

warns of a "Berlusconi-like situation" arising in Switzerland,

in other words media concentration in the hands of
billionaires. If the initiative is approved, the Swiss

Broadcasting Corporation would also be less appealing to advertisers

due to its diminished reach, and foreign TV advertising

windows, Google and Facebook would benefit,

according to Roger Nordmann, the leader of the SP parlia-

AZ Medien and the NZZ Group merge their regional

titles

Just before going to print, we received news that AZ Medien and the

NZZ-Mediengruppe plan to merge their regional titles and create a

company that brings 20 paid-for newspapers in 13 cantons together under

one roof. The new company aims to become the number 1 in

German-speaking Switzerland. And indeed if you put together the regional

titles of the two publishing companies, they extend from eastern

Switzerland across central Switzerland as far as Solothurn, covering most

of German-speaking Switzerland. The merger still has to be approved by

the Competition Commission.

Swiss Review / January 2018 / No. 1 Swiss Review / January 2018 / No. 1

<liß(ic50}iijciticr]

t^önfMönDn*

ktschwei:

-mtlKSI
Hungemreik in I.,,
bleiben Chancen si

aterian

E1ËÂ st.Gaiiler NachrL

rnZeitung
OsTsr.Hwiriz/ZOmcH

-rwfiaser.



10 Focus

mentary group. Regula Rytz, President of the Greens,
believes the popular request is "purely destructive" and

undermines "direct democracy". CVP National Councillor
Viola Amherd believes it is ultimately about a piece of
Switzerland. The initiative does not just jeopardise the

independence of information, but also the mutual understanding

of the linguistic regions and urban and rural parts of
the country. Peripheral regions and linguistic minorities

are greatly affected.

A key argument is that no private media company could

provide high-quality radio and television programmes for

all regions on an economically viable basis in such a small

country as Switzerland where such tremendous linguistic
and cultural diversity exists. This can only be achieved by

the Swiss Broadcasting Corporationwhich collects around

70 percent of its fees in German-speaking Switzerland but

only spends 45 percent of them there. The remainder is

used to cross-subsidise the parts of Switzerland where

French, Italian and Romansh are spoken. The revenues are

distributed so that the minorities benefit from the majority.

French-speaking, Italian-speaking and Ro-

mansh-speaking Switzerland have a similar type ofservice

to German-speaking Switzerland. That is the principle ofa

nation forged by the will of the people applied to journalism.

Heterogeneous opposition to the

Swiss Broadcasting Corporation

The "No Billag" supporters contend that the Swiss

Broadcasting Corporation has become too powerful in the media

industry, leaving too little room for private companies. The

SBC is indeed a giant organisation by Swiss standards. It
has grown enormously since its foundation in 1931, today
has around 6,000 employees and runs 17 radio and 7

television stations as well as online services and swissinfo in
10 world languages. That makes the SBC the biggest
electronic media company in Switzerland. It receives annual

revenues of1.65 billion francs, with 75 % of its funding coming

from fees and 25 % from commercial activities.

The nostalgic image of the erstwhile national stations

"Beromtinster", "Sottens" and "Monte Ceneri" has long been

consigned to the past. Any organisation the size of the SBC

today will also face enemies. The emphatic rejection of the

"No Billag" initiative in Parliament is therefore not a reliable

barometer of the mood amongst the Swiss people. Opinion

seems divided at the very least. On the one hand, the
SBC programmes usually seem to score well in the ratings
and opinion polls and enjoy considerable support, particularly

the factual shows. On the other, the "No Billag" initiative

may benefit from the extremely heterogeneous opposition

to the SBC. To begin with, there is the SVP, which has

a broken relationship with the SBC. It and the conservatives

still believe the SBC has a left-wing bias. Criticism is not just
levelled at the SBC over political and ideological issues but
also over economic ones. The SBC is also a thorn in the side

of some publishing companies. Publishers are calling for

the rescaling of the SBC and for it to refrain from providing

specifically web-based services.

Throwing the baby out with the bathwater

The SBC's programmes are seen by millions ofpeople each

day. Obviously not everyone agrees on the type ofradio and

television services provided. Criticism ofmedia content is

not just legitimate but also necessary and helps to improve

quality standards. The "No Billag" referendum may
nevertheless lead many people to express their dissatisfaction

with individual programmes at the ballotbox byvoting yes,

thus throwing the baby out with the bathwater. Then, of

course, there are all those whose support can easily be won

with the "compulsory fee" argument - especially young
people who often only get their information online and

have grown up with free media.

Not least in light of the fight for survival of the press,
which is taking place at the same time, approval of the
initiative would bring about a revolution in media policy.
Switzerland would become the only country in Europe without

public broadcasting. The initiative's authors say that the

Swiss Broadcasting Corporation is not the issue but rather

the abolition of the compulsory licence fee. The SBC is not
mentioned in the text of the initiative. It could continue to

produce and broadcast programmes after the abolition of
the Billag fees, but itwould simply have to finance these

activities itself in the same way as most other companies. But

it is arguably an illusion to think that the current scope and

quality of the SBC's services could be funded purely on a

commercial basis. The reality would look rather different.

The abolition of the fees and the effective break-up of the

SBC in its current form would leave the market open to media

players with large amounts ofcapital available, and also,

above all, to internet giants headquartered abroad.

The example ofthe USA shows where the path ofa media

system with no licence fees leads. Radio and television
stations there are highly commercialised and political and in

many cases outrightpropagandamachines - fostering the

polarisation ofsociety and undermining the basis ofdemocracy

and the search for consensus. Roger de Week, former SBC

Director General, said at an event last year that such a situation

could also arise in Switzerland due to the lack of funding for

journalism. This would create a political landscape where

"ever more political forces no longer support the basic principles

ofthe Enlightenment" and are trying to gaincontrol over

those media that still adhere to these fundamental values.

Swiss Review / January 2018 / No. 1


	The Swiss media industry is undergoing a stress test

