Zeitschrift: Swiss review : the magazine for the Swiss abroad
Herausgeber: Organisation of the Swiss Abroad

Band: 38 (2011)

Heft: 3

Artikel: Swiss radio and television : "The national institution of equilibrium”
Autor: Sporri, Hanspeter

DOl: https://doi.org/10.5169/seals-907340

Nutzungsbedingungen

Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine
Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich fur deren Inhalte. Die Rechte liegen in
der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veroffentlichen
von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanalen oder Webseiten ist nur
mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Mehr erfahren

Conditions d'utilisation

L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les
revues et n'est pas responsable de leur contenu. En regle générale, les droits sont détenus par les
éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications
imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée
gu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. En savoir plus

Terms of use

The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals
and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights
holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or
websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. Find out more

Download PDF: 17.04.2026

ETH-Bibliothek Zurich, E-Periodica, https://www.e-periodica.ch


https://doi.org/10.5169/seals-907340
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=de
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=fr
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=en

SWISS REVIEW June 2011/ No. 3

8

Photo: Keystone / Siiddeutsche Zeitung / Scherl

|SWISS RADIO AND TELEVISION

“The national institution of equilibrium”
The Swiss Broadcasting Corporation, or SRG as it is known in German,
is extremely popular and its radio and TV programmes are highly
regarded in Switzerland. The mandate and political control of SRG, seen

as an identity-shaping institution for generations, are the subject of

fierce debate. By Hanspeter Sporri

The media influence thoughts and feelings
and evoke mental images and moods that be-
come part of our memories, fusing with per-
sonal experiences and shaping how we see
eras in retrospect. When I was allowed to
spend the night in my grandparents’ living
room in the early 1960s, | would wake up to
a world of sputniks, summits and nuclear
bomb tests when my grandmother switched
on the radio at six in the morning and Radio
Beromiinster began broadcasting. From my
bed I watched the “magic eye” come to life:
two green compartments opened up and
becamelighter and lighter before forming a
circle. This indicated that the station was
properly tuned in. [ was unable to explain it
at the time, but the magic eye seemed to
pierce the dawn in the room and look directly
into my childish dreams and nightmares.

These were tense times. The Second
World War was still fresh in the memory of
the adults. Many had also lived through the
First World War and most feared
the outbreak of a third, perhaps fi-
nal, war. During the Cuban Mis-
sile Crisis in autumn 1962, the
family gathered at 6.15 a.m. to lis-
ten to the news bulletin from the
Swiss National News Agency (De-
peschenagentur). [ can still hear
the solemn-sounding voice.

The radio also shaped our out-
look on the world with its evening
broadcast “Echo der Zeit”. Heiner
Gautschy, with his distinctive
voice, read the news and reported
on Kennedy’s proclamation that
the USA would land a man on the
moon in less than ten years, on the
Soviet missile bases found on

A family in front of their radio - a
photograph from 1936

Cuba and on the sea blockade imposed by
the USA. The family regarded these reports
as objective despite their being highly emo-
tive and, as a result, even more powerful than
the TV images of that time. Many Swiss peo-
ple shared their shock at the assassination of
the US President on 22 November 1963 with
Gautschy.

Intellectual aristocrat appointed head

of SRG

The media report on contradictory facts and

different viewpoints, conflicts and clashes of
interest in the same way today as they did

then. They explore events through analysis

or comment and they compete for attention,
circulation and audience figures. They are

therefore sometimes exposed to severe criti-

cism themselves. In Switzerland, this is par-
ticularly true of the Swiss Broadcasting
Corporation, which was founded in 1931 as
the “Schweizerische Rundspruchgesell-

schaft”. SRG, often labelled a state broadcas-
ter by critics, is actually an association cur-
rently made up of 20,000 members from all
linguistic regions. Anyone can join its various
regional companies. These are the trustees
for 18 radio and eight TV stations. With over
6,000 employees, SRG is by far the largest
electronic media firm in Switzerland.

Roger de Weck has been the head of the
corporation since the start of 2011. The new
Director General used to be a journalist and
editor-in-chief at the “Tagesanzeiger” news-
paper in Zurich and the “Zeit” publication
in Hamburg. De Weck, who comes from an
aristocratic Fribourg family of bankers, has
taken clear stands in recent years as a col-
umnist with the “Sonntagszeitung”. He op-
posed the initiative to ban minarets and
never concealed his support for closer ties
between Switzerland and the European Un-
ion. “Itis not in the interests of small and me-
dium-sized countries to make the nation the




SWId> KLVILW June cull/ No.3

Photo: Keystone/SRF

—

measure of all things”, he wrote several days
before his appointment as SRG Director
General. Supporters of the nationalist-con-
servative camp, in particular representatives
of the Swiss People’s Party (SVP), subse-
quently saw this as a declaration of war.

Two new heads

De Weck’s appointment also came as a sur-
prise to media analysts. Prior to his appoint-
ment, he was not even treated as a potential

candidate publicly. It was expected that

somebody with business management expe-
rience would be thrust into the high-profile

position — the SRG Director General is also

responsible for the planning and implemen-
tation of savings measures.

Rudolf Matter took up his position as Di-
rector of SRF, the subsidiary for German-
speaking Switzerland, at the same time as de
Weck. He too has a journalistic background.
Matter has been branded a “super director”
because he is responsible for both radio and
television. SRG’s radio and television com-
panies were merged at the start of the year
as part of a convergence process.

Matter’s predecessor as head of television,
Ingrid Deltenre, did not have any journalis-
tic experience. She was constantly criticised,
and not always unjustly, for focusing too
heavily on viewing figures and for allowing
SRG’s channels to become too lightweight
and similar to German commercial private

broadcasters. Matter wants to set a different
tone. He says that he will also accept a slight
drop in audience figures, that relevance
rather than sensationalism will take priority,
citing as an example the issues featured on

“Arena”, the primarily political debate show

broadcast every Friday.

Schawinski's talk show
However, Matter has caused a sensation of
his own by appointing Roger Schawinski, the
media entrepreneur, one-time pirate radio
operator and founder of “Radio 24”, as the
presenter of a new talk show. The 65-year-
old, who created and produced the consumer
show “Kassensturz” on Swiss TV in the
1970s, turned the Swiss media landscape up-
side down around 1980 with his illegal pri-
vate radio station, whose transmission equip-
ment was located on a 3000-metre-high
mountain in Italy, and forced the licensing
of local radio that was financed by adverti-
sing. In recent years, he has positioned
himself as a vehement critic of SRG and its
monopoly on national television. He conduc-
ted a private war with de Weck’s predeces-
sor, Armin Walpen, a rough-and-ready
man from Valais, who was seen as a power
monger. Commenting on Schawinski’s
appointment, Matter said: “A prodigal son
is returning home.”

However, Karl Liiond of the “Tages-
anzeiger”, who is seen as the grand old man

Roger de Weck, SRG Director General since January
2011

of Swiss journalism, believes that de Weck
and Matter’s sensational appointment of
Schawinski has embarrassingly sent out the
“wrong signal”. To pronounce this often
“poorly prepared and obscenely aggressive
egotist” as “Switzerland’s finest inter-
viewer” is an affront to SRG employees. Al-
lowing him to return to much-berated
SRG shows “poor instinct” for which there
is no reasonable explanation. Liiénd then
poses a venomous question: “Does this fig-
ure represent a new form of nepotism at
SRG?”

This may also be interpreted as a tit-
for-tat response as, shortly beforehand,
Schawinski had accused Liiond of being in
his paymaster’s pocket, having been commis-
sioned by Blocher’s Ems-Chemie to write a
favourable company history in book form

which was published in “Welt-
woche” as an advance publication
without any reference to the con-
tractual relationship. However,
Liiond’s accusation of nepotism
refers to a pre-existing close rela-
tionship between de Weck, Schaw-
inski and Matter, who once lived
or worked in Berlin at the same
time and apparently became
friends.

The SVP, the party with the
largest share of the vote, issued an
ironic press release on the matter.
[t said that with the “purchase” of
Roger Schawinski a long-standing
critic of state TV had been si-
lenced with licence payers’ money

“Unter uns gesagt” on 4 March 1978
with Federal Councillor Kurt Furgler (r)
and author Max Frisch became
legendary. The presenter was Heiner
Gautschy.



10

SWISS REVIEW June 2011/ No.3

Photo: SRF

SWISS RADIO AND TELEVISION

Rudolf Matter, Director of SRF

and a figure who clearly expresses what he

thinks of the nation’s best-supported party,
that is to say not a lot, had been appointed

as the new political presenter. The SVP

therefore demanded: “To ensure that hav-
ing a presenter with such strong political

views does not constantly violate the licence

in the area of diversity and neutrality, Swiss

television should now invite an SVP repre-
sentative as a guest on all Schawinski’s talk
shows to balance the scales.”

Cultural battle over “Arena”

Like de Weck, Matter has also wasted no
time in antagonising the nationalist-conser-
vative camp, in particular the SVP. The main
reason is his criticism of “Arena”, German-
speaking Switzerland’s leading political de-
bate show. According to Matter, more time
has been dedicated to confrontation be-
tween left and right - in other words, bet-
ween the Social Democratic Party (SP) and
the Swiss People’s Party (SVP) - than has
been objectively justifiable. He is calling for
the show to also cover alternative, solution-
oriented viewpoints because solutions to
complex political issues in Parliament have
often been found through the involvement
of the centre parties.

At the end of 2009, the “NZZ am Sonn-
tag” calculated that the SVP had in fact
been invited onto “Arena” more often than
any other party. SVP representatives ap-
peared precisely 29 times as main guests in
2009; in addition, there were three appear-
ances by the ultraconservative former EDU
National Councillor, Christian Waber, who
belonged to the SVP faction for a period.
And Roger Koppel, editor-in-chief of

“Weltwoche”, which largely represents SVP
views, was invited on three times. The other
parties lag behind by some margin: the SP
provided 22 “Arena” guests, the FDP 18, the

CVP 17 and the Greens six. The politician
who received the most invitations was
Christoph Blocher, former Federal Coun-
cillor and father figure of the SVP. He alone
made five appearances on the show. The
presenter, Reto Brennwald, was also contin-
ually reproached for a lack of distance from
the SVP, even within television circles.

The SVP and its strategist, Blocher, there-
fore found an ideal platform in “Arena”.
They won popularity not in spite of the
“state broadcaster”, which they constantly
criticised, but very probably because of
SRG’s stations. However, Brennwald has
now been replaced as presenter.

Where does Switzerland’s strength lie?
The SVP has made radical demands concer-
ning the future of SRG. It is calling for “a
drastic cut in the range of stations within ten
years, with strict restrictions on this public
service and a limit to one radio and TV sta-
tion per linguistic region in addition to cor-
responding licence fee reductions”. “Welt-
woche” is supporting its SVP friends with a
campaign against left-leaning SRG, de-
nouncing, in typical fashion, the “antidemo-
cratic roots of Roger de Weck”, whose de-
vout Catholic family still supports a form of
rule that despises and disenfranchises the
people. Previous generations obeyed Rome,
today’s worships Brussels, it continues.
“Who will stop Roger de Weck?” asks edi-
tor-in-chief Roger Képpel in one of his
“Weltwoche” editorials. He says that Swit-
zerland’s strength lies in “open debate and
the exchange and assertion of opinions”. He
claims that de Weck and Matter, the radio
and television director appointed by him,
want to prevent a “robust political contest”
and are “focusing on staging a contrived har-
mony that does not exist in real Switzerland”.
Roger de Weck has not picked up the
gauntlet and has refrained from becoming
directly involved in the new cultural battle. In
an interview with the NZZ, he said: “Our task
is to reflect political affairs and not to shape
them. SRG journalists should convey polari-
sation objectively and not add to it for the
sake of sensationalism.” De Weck sees SRG
as “a national institution of equilibrium”. He
feels that the secret to Switzerland’s success
is its consideration for minority opinion
and constant efforts to achieve a balance of
interests. He says that SRG embodies this
spirit. [ts associative structure assures that it
remains independent and not controlled by

political parties, asis the case with Germany’s
public service broadcaster, “saying nothing
of Sarkozy and Berlusconi”. De Weck also
highlights the “Swiss solidarity” exemplified
by SRG. Without this neither French-speak-
ing Switzerland nor Ticino would have radio
and TV stations on an equal footing with
those in German-speaking Switzerland. Of
the CHF 462 generated annually by the
licence fee, CHF 202 goes to French, Italian
and Romansh-speaking Switzerland.

This is of little interest to the SVP, which
is attempting to repress SRG and working
hard to strengthen its influence over the me-
dia and editorial offices. Following a change
of ownership, the “Basler Zeitung” recently
fell into its sphere of influence and the once
left-liberal “Weltwoche” went over to the
nationalist-conservative camp some years
ago following several changes of ownership
with unclear financial ties.

Decades of conflict

The current wrangling in media politics

about the definition and scope of public ser-
vice broadcasting is taking place at a time al-
ready marked by major upheaval. In place of
the magic eye on yesteryear’s radio set, to-
day there are user interfaces, serving as ac-
cess portals to a vast number of communica-
tion and distribution channels, social

networks and communities. Countless ma-
gic eyes are now looking directly into our pri-
vate domain.

“The use of the media is changing rapidly
and radically”, Rudolf Matter told the spe-
cialist media publication “Edito” prior to his
appointment. He said: “The reach of radio
and television is diminishing. We are seeing
rapid growth in multimedia.” There can be
no doubt that Matter is also thinking of ex-
panding the online services of radio and TV.
This is angering the President of the Associ-
ation of Swiss Media, the former Association
of Newspaper Publishers. Hanspeter Lebru-
ment, publisher and chairman of the Board
of Directors of Siidostschweiz-Medien-
gruppe AG in Chur, is calling for an online
advertising ban for SRG, arguing that “on-
line is the future of private media”. The SVP
does not regard Internet services as within
the public service remit either. Indeed
Blocher’s party goes even further. It is call-
ing for SRG to surrender frequencies and ra-
dio stations that do not provide a public ser-
vice, such as special-interest stations, to the
private sector.



SWISS REVIEW June 2011/ No. 3
Photo: Keystone / Eddy Risch

[

Two partially overlapping lines of conflict
can be identified in the media industry. On
the one hand, there is a struggle over the
distribution of advertising revenues and the
division of roles for individual media be-
tween private media companies and SRG.
Compromise solutions have always been
found in the past because the media compa-
nies as well had no interest in the complete
liberalisation and privatisation of electronic
media — this would also have meant new in-
ternational competition. On the other
hand, there is debate over the journalistic
quality and political orientation of electronic
media, in other words the political control
of SRG. These conflicts are exacerbated by
the egos at management level in the media
companies. Journalistic and publishing
heavyweights, such as Roger Schawinski,
Roger Képpel, Frank A. Meyer, SVP Na-
tional Councillor Christoph Mérgeli and
president of newspaper publishers Hanspe-
ter Lebrument, write venomously and often
express themselves in a self-opinionated and
self-righteous way.

Alook at history shows that the conflict of
economic interests between publishing com-
panies and SRG — mainly funded by the li-
cence fee (currently CHF 1.1 billion a year)

~ has always existed. Radio is having a seri-
ously detrimental impact on the interests of

the press, wrote the Association of Newspa-
per Publishers at the beginning of the 1930s

in correspondence with the supervisory au
thority of the day, the Telegraph Director-
ate. The publishers believed that radio news
should remain just “a supplement to the daily
newspaper to prepare for and encourage”
the reading of newspapers. The Swiss
National News Agency, which produced the
news for Swiss radio until the 1960s, was also
a member of the Association of Newspaper
Publishers. At the start of the Second World
War, the NZZ wrote: “The press forms
opinion in the democratic state (...) The
shorter and more concise radio news is, the
more it contributes to maintaining spiritual
and political equilibrium.” (*)

Suspected of being leftist
The political conflict has been fought from
the outset with varying degrees of intensity
depending on the overall political situation.
The Association of Swiss Television and Ra-
dio, formed in January 1974 and also known
as the “Hofer Club”, set itself the task of
“tackling the misuse of the television and ra-
dio monopoly in terms of information and
programme policy”, as it was no longer ac-
ceptable that “the media monopoly influen-
ces large sections of the population ideolo-
gically in a way that not everyone recognises
and defames our economic and social system,
often severely, through a one-sided selection
of news and clearly left-leaning programmes
without any reply”. (%)

“Weltwoche” recently presented a similar
argument, claiming that the majority of em-
ployees at Swiss TV were left-wing. It called
for all SRG employees to declare any party
membership. However, even “Weltwoche”
conceded that most of SRF’s reports were of
excellent quality. It said: “The question is
whether appropriate attention is given to
balance for a monopoly broadcaster. SRF
has the power to set the agenda in the nation
and determines the political debate.”

It sounds as though there is a hint of res-
ignation among the critics. It is difficult to
get the better of SRG. [t does its job well, es-
pecially in view of the diverse and contradic-
tory requirements of the public. SRG pro-
grammes are popular. In republican
Switzerland, television stars take on the role
performed by the royals in the UK. With
love affairs, children and fashion, they gladly
provide daily material for the gossip columns
and commuter papers. The German Swiss
public used SRF’s services for 14.4 hours a
week on average in 2010, so before the
merger. In television, it occupied 32.6 per-
cent of market share. [ts dominance was even
greater in radio with 61.7 percent of all
listeners tuning into an SRF station. And
SRF is aware of its value. [ts homepage says
that it is “deeply rooted in society” and
serves the public with its diverse and
high-quality programmes. That is difficult
to argue with.

(*) Quotes from: Radio und Fernsehen in
der Schweiz, Verlag hier +jetzt, 2000,
Baden.

For the political parties, the show

“Arena” is the ideal stage for self-
promotion and is criticised or praised
accordingly. On 16 May 2008, Federal
Councillor Eveline Widmer-Schlumpf
took on Christoph Blocher

11



	Swiss radio and television : "The national institution of equilibrium"

