Zeitschrift: Swiss review : the magazine for the Swiss abroad
Herausgeber: Organisation of the Swiss Abroad

Band: 25 (1998)

Heft: 3

Artikel: The Swiss press : newspapers decimated
Autor: Plomb, Georges

DOl: https://doi.org/10.5169/seals-907517

Nutzungsbedingungen

Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine
Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich fur deren Inhalte. Die Rechte liegen in
der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veroffentlichen
von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanalen oder Webseiten ist nur
mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Mehr erfahren

Conditions d'utilisation

L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les
revues et n'est pas responsable de leur contenu. En regle générale, les droits sont détenus par les
éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications
imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée
gu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. En savoir plus

Terms of use

The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals
and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights
holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or
websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. Find out more

Download PDF: 22.08.2025

ETH-Bibliothek Zurich, E-Periodica, https://www.e-periodica.ch


https://doi.org/10.5169/seals-907517
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=de
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=fr
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=en

The Swiss press

FORUM

Newspapers decimated

In the last few years the
Swiss press landscape has
drastically changed. News-
papers disappear, mergers
are in and it leaves the
politicians cold.

mazing the movement of concen-
Atration in the Swiss press since the
beginning of the 1990s! Mergers,
creation of joint routes, launchings of

publicity or editorial pools have suc-
ceeded each other at an unequaled

Georges Plomb *

speed. Press groups and alliances of a
size without precedent have been ex-
tending their empires. Titles sometimes
more than one century-old have become
weak or have disappeared. The three
main linguistic regions have been struck
by the same whip.

A third of titles disappear

Lets look at French-speaking Switzer-
land. In less than ten years it has lost
one third of its independent titles. The
big spectacle merger of the “Journal de
Geneve” (born in 1826) and of the
“Nouveau Quotidien” (born in 1991)
crowns — if we may use the expression —
an uninterrupted session of coups de
théatre:

® 1991. The “Journal de Geneve” swal-
lows the “Gazette de Lausanne”.

® 1991 also. “The Nouvelle Revue de
Lausanne” abandons its daily publica-
tion.

® 1992, “L’Est Vaudois™ de Montreux
swallows up “Vevey Riviera” and be-
comes “La Presse Riviera Chablais”.

® 1993. “Le Démocrate” of Delémont
and “Le Pays” of Porrentruy form “Le
Quotidien Jurassien”.

® 1994. “La Suisse” of Geneva disap-
pears body and soul.

® 1996. “L’Express” of Neuchatel and
“L’Impartial” of La Chaux-de-Fonds
are only two regional editions of a
single newspaper.

® 1998. “Journal de Geneve’ and “Nou-

*Georges Plomb is an editor at the Fribourg daily
“La Liberté”.

veau Quotidien” unite their forces to
become “Le Temps™.

Edipresse takes a half

Worse! One press group — Edipresse,
owned by the Lamuniére family — con-
trols a good half of what remains. It
dominates “24 Heures” and “Le Matin”
(both of Lausanne), as well as, since
1991, the “Tribune de Geneve”. It also
possesses important holdings in the
“Nouvelliste” (of Sion), “Le Quotidien
Jurassien” and “Le Temps”. It also
publishes various periodicals and is
pursuing its expansion abroad. As a
counter-weight, six regional dailies — “La
Liberté” (of Fribourg), the “Journal du
Jura” (of Bienne), as well as the “Nouvel-
liste”, “Le Quotidien Jurassien”, “L’Im-
partial” and “L’Express” — form the
publicity and editorial pool Romandie
Combi. That has never been seen before.

The crisis and its competitors

The economic crisis of the 1990s —
which led to a drop in advertising in-
come — is largely to blame for this ac-
celeration. We can add the merciless
competition of radio and television
channels, the arrival of new media such
as Teletext, Videotext and even more
so Internet. It is a long time since the
written press held the ground alone.

German-speaking Switzerland:
a newspaper per region

German-speaking Switzerland was not
less affected. Entire regions no longer
have more than one single daily news-
paper — sometimes surrounded by satel-
lite editions. Examples: the “Neue Lu-
zerner Zeitung” (Luzern and Central
Switzerland), the “Aargauer Zeitung”
(Aargau), “the “Neue Mittellandzei-
tung” (Solothurn and surroundings), the
“Stidostschweiz” (Grisons and sur-
roundings), the “St. Galler Tagblatt”
(St. Gall and surroundings). It was the
big Basle merger of 1977, that which
produced the “Basler Zeitung”, which
was the starting pistol twenty years
earlier. In parallel, 4 giant press groups
increased and embellished them-
selves — from which Ringier (with
“Blick” and numerous periodicals, in-

cluding “L’Hebdo” and “L’Illustré” in
French, the “Tages Anzeiger” (with
“Facts” , the “SonntagsZeitung” and
others), the “Basler Zeitung” (with the
“Weltwoche”, “Bilanz”,...), the “Neue
Ziircher Zeitung” (with “Bund”, the
“St. Galler Tagblatt”,...)

Ticino: from 7 to 3

[talian-speaking Switzerland: It too
falls on its head. In 1990, it had seven
dailies, today there are only three left:

AN
N4 7

Eric Hoesli, Editor in Chief of
“Le Temps”, the product of a merger.
(Photo: Keystone)

the “Corriere del Ticino™ of the Soldati
family (which calls itself independent
of parties and of the Church), “La
Regione” of the Salvioni family (fairly
near to the radicals) and the “Giornale
del Popolo” (the paper of the bishopric
of Lugano). The others have been trans-
formed into periodicals or have disap-
peared. As to the thundering “Mattino
della Domenica”, it has become a free
Sunday newspaper launched by the
populist Ligue des Tessinois. Amongst
the rare pieces of good news, we may
greet the launching of the first daily in
the Romansh language in history, "La
Quotidiana”. And this is not nothing.

The politicians don’t care

In brief the daily written press in Swit-
zerland — much more than the periodical
written press — has its back to the wall.
The political world so far has shown
itself strangely indifferent. A law on
cartels has been passed which considers
itself very vigilant about mergers. But it
has not put the brakes. How long must
we wait? H

Swiss
REVIEW 3/980 7



	The Swiss press : newspapers decimated

