Zeitschrift: Swiss review : the magazine for the Swiss abroad
Herausgeber: Organisation of the Swiss Abroad

Band: 21 (1994)

Heft: 4

Artikel: No to private television with foreign participation : homeland protection
or far-sightedness?

Autor: Lenzin, René

DOl: https://doi.org/10.5169/seals-906779

Nutzungsbedingungen

Die ETH-Bibliothek ist die Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften auf E-Periodica. Sie besitzt keine
Urheberrechte an den Zeitschriften und ist nicht verantwortlich fur deren Inhalte. Die Rechte liegen in
der Regel bei den Herausgebern beziehungsweise den externen Rechteinhabern. Das Veroffentlichen
von Bildern in Print- und Online-Publikationen sowie auf Social Media-Kanalen oder Webseiten ist nur
mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Mehr erfahren

Conditions d'utilisation

L'ETH Library est le fournisseur des revues numérisées. Elle ne détient aucun droit d'auteur sur les
revues et n'est pas responsable de leur contenu. En regle générale, les droits sont détenus par les
éditeurs ou les détenteurs de droits externes. La reproduction d'images dans des publications
imprimées ou en ligne ainsi que sur des canaux de médias sociaux ou des sites web n'est autorisée
gu'avec l'accord préalable des détenteurs des droits. En savoir plus

Terms of use

The ETH Library is the provider of the digitised journals. It does not own any copyrights to the journals
and is not responsible for their content. The rights usually lie with the publishers or the external rights
holders. Publishing images in print and online publications, as well as on social media channels or
websites, is only permitted with the prior consent of the rights holders. Find out more

Download PDF: 17.04.2026

ETH-Bibliothek Zurich, E-Periodica, https://www.e-periodica.ch


https://doi.org/10.5169/seals-906779
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=de
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=fr
https://www.e-periodica.ch/digbib/terms?lang=en

DOSSIER

No to private television with foreign participation

Homeland protection or far-sightedness?

A quarrel about a single
hour of private television is
dividing the Swiss media
world. A true melodrama
made in Switzerland.

t the end of April, the Federal
Council refused to give a license
to the so-called “RTL-Fenster”.
This means that the four publishers —
Basler Zeitung, Curti Medien, Luzerner
Zeitung and Tages-Anzeiger — cannot
proceed with their planned one hour of

René Lenzin

television over the frequency of the
German-Luxembourg commercial sta-
tion. Not a decision of world-shaking
importance, you might think, if it were
not for the strange phenomena sur-
rounding it.

Failed projects

After private radio made inroads in the
monopoly of the Swiss Radio and Tele-
vision Corporation (SRG) in the 1980s,
calls for private television to be extend-
ed to Switzerland became ever louder.
But the European Business Channel
which was announced with such pomp
and circumstance did not last long,
since Swiss business people turned out
to prefer the good old Neue Ziircher
Zeitung to spending their mornings
digesting the latest economic trends in
front of a television screen. The “Tell-
TV’ project of SRG’s arch-enemy, Mar-
grith Trappe, fared even worse. Studios
were equipped and staff were hired, but
financial collapse came even before the
first broadcast.

So the score was two federal licences,
two flops. Media Minister Adolf Ogi —a
declared friend of extending market
economics to the media — suddenly
found himself in a tight spot. His only
course was to force “SPlus”, SRG’s
fourth channel, to act as in-house com-
petition. But this was done without
giving it the resources and programme
independence which Ogi had in mind.
In these circumstances, private tele-
vision programme suppliers refused to
play, so viewing figures and advertising
income remained in the doldrums.

Swiss
12 REVIEW 4/94

And into the breach stepped RTL,
which was in any case the most success-
ful foreign station in German-speaking
Switzerland. The aim was to make a
fresh start. The limit put on program-
ming time and the backing of this

flourishing media empire promised
financial success, while the four
publishing houses would guarantee

Swiss quality. So it was a project very
dangerous for those who — for a variety
of reasons — cherished the SRG mon-
opoly or else had their own irons in the
fire.

Strange alliances

The result was a series of the most fan-
tastic scenes imaginable at the media’s
vanity fair. Roger Schawinski, the for-
mer radio pirate and passionate devotee
of media freedom, suddenly started
pleading for a Swiss solution. This
meant that he was seconding the other-
wise harshly criticised SRG in its
highly sophisticated survival strategy
against “RTL-Fenster”. Frank A.
Meyer, a journalist and member of Rin-
gier’s top management, a man accus-
tomed to not exactly squeamish tabloid
scandal-mongering, suddenly spied a
threat to Swiss culture. (Could it
perhaps be that this anti-RTL campaign
had something to do with joint tele-
vision projects on the part of Schawinski
and Ringier?) And then the French
speakers — supposed to be so open to
the world - turned overnight into
homeland protectors because they fear-
ed a loss of advertising revenue coming
from SRG’s German-language channel.

The other side included high-minded
people, such as Roger de Weck, editor-
in-chief of the Tages-Anzeiger. Their
ambition was to produce top-quality
television, and this precisely on a com-
mercial network reputed to be among
the most superficial in Europe. The four
publishers kept insisting that RTL was
up to no harm and that “RTL-Fenster”
would be very helpful to SRG in the
long run: on the one hand competition
would liven up business, and on the
other television would finally get its
share of the advertising revenue in Swit-
zerland which it already has on the in-
ternational scene.

The Federal Council had found it
extremely difficult to come to a deci-

sion, said its spokesman after the No to
RTL Schweiz AG had been announced.
It was rumoured that two federal
councillors, accused of having close
contacts with Ringier, had put up a par-
ticularly strong fight against the licence.
However this may be, the government
has come out in favour of a “Swiss
road” in the form of a revitalised and
even more dynamic “S Plus”. It is invit-
ing all publishing houses in the country
to take part in order to pump up the
fourth SRG channel with a sufficient
volume of private television program-
ming. But hardly anybody really be-
lieves in the venture — and this in spite
of (or perhaps because of?) the sudden
departure of director Roy Oppenheim.
Skirmishing continues. But one per-
son who does not much care is RTL
head Helmut Thoma. For if he thinks it
worthwhile he is going to penetrate the
Swiss market anyway. If necessary, he
can do it from Luxembourg and without
Swiss participation. L

Press round-up

The decision by the Federal Council not
to grant a television licence to “RTL-
Fenster” was widely commented on —
in a way which unmistakably reflected
newspaper ownership. Here is a small
selection of opinions.

LE NOUVEAU QeOTIDIEN

“The government has recognised the
dangers. Sitting on a gold mine, RTL
has the resources to strike a deadly blow
to our small audio-visual melting pot.
Swiss-German television has worn it-
self out in an excessive competitive
struggle. French and Italian language
television, which gain part of their
livelihood from the advertising revenues
of their big sister, have suffered as a re-
sult... So the spirit of free competition
has been sacrificed on the altar of
federal solidarity, the strictly budget-
minded vision of the politician™.

Sene Jitvdher Jeitung

“What the lobby-dominated scene ... led
us to expect has now happened: a by no
means unanimous, non-transparent ma-



Back in the days when the Swiss
television world was at peace:
Federal Councillor Adolf Ogi (left),
and director Roy Oppenheim the
day “S Plus” started transmitting.
(Photo: Keystone)

jority decision based not on provable
arguments, but on assertions some of
which have long since been refuted, on
commonplace clichés and — as must un-
fortunately be supposed — on individual
preferences in favour of specific media
corporations”.

“The Federal Council’s decision... is
almost an historic one: for once our
government — unlike the habit it used to
have — has not judged on the basis of
cold legality alone. Yesterday’s decision
was much more creative. A political
course has been set with both heart and
mind”.

CORRIERE DEL TICINO

“Ogi talked ... all the time about ‘Ger-
man RTL’ in contrast to the national
SRG ... His way of commenting on the
Federal Council’s decision has a very
‘nationalistic’ tone. When we think that
this comes from a source which takes
every other opportunity of inviting the
people to open up to Europe and the
world, we may well ask what sort of
psychological consequences it may
have”.

DOSSIER

Luzerner Zeitung

“The refusal of RTL Schweiz will make
not a single foreign transmitter and not a
single superficial television programme
disappear. Instead, advertising money
for foreign programmes will continue to
be obtained in Switzerland and then
taken abroad. That is economic lunacy”.

2t Baller Taghlatt

“The publishers behind RTL Schweiz
guaranteed that they would go to work
with ‘journalistic quality’. But who
came upon the idea of attributing a
‘serious side’ to a tabloid paper? It
remains unclear how Swiss could have
been educated on this channel, which
was meant to serve the basic instincts of
the public”. ]

SRI News

Short wave will continue to play an important role

Ever since SRI announced its new strategy,
summed up by the slogan “Short wave as long as
necessary, satellite as soon as possible”, we have
received advice from all sides warning us against
over-hasty withdrawal from short-wave technology.
SRI would like to spotlight the facts of the case.

The policy statement “Short
wave as long as necessary —
satellite as soon as possible”
is completely correct and we
stand by it. In the nineties,
an internationally  active
Swiss radio service could not
possibly afford to stand aside
from satellite broadcasting
and hope to succeed as an
effective means of presenting
Switzerland abroad. Neverthe-
less, emphasising one ap-
proach need not preclude the
other, and SRI intends both
to have its cake and eat it.

It would be inconceivable
for SRI to abandon short
wave before it can guarantee
both stationary and mobile
reception of its output. This
is particularly important in
all those situations where
SRI is (virtually) the sole
source from which
listeners can obtain up-to-
date information on Switzer-

land, or get the Swiss view-
point on world events, or
hear a journalist explain the
background to crucial votes
or elections.

Admittedly, it would be
relatively simple and inex-
pensive for Swiss citizens
living elsewhere in Europe to
invest in the hardware to
switch from short wave to

satellite. However, even here
in Europe satellite reception
is a very long way from
supporting genuine mobile
use. In this situation, SRI
feels it desirable — and indeed
essential — to maintain guar-
anteed basic coverage via
short wave; our promise is to
deliver up-to-date informa-
tion from and about Switzer-
land at peak listening periods
on at least two short-wave fre-
quencies. One broadcasting
frequency (6.165 MHz) will
be permanent; the other will
alternate  between  3.985
MHz and 9.535 MHz.

Good marks

At a meeting held in June, Swiss Radio International’s
Committee of the Public gave excellent marks to the current
affairs programmes in German, French, ltalian and English
for both structure and content. Contributions were up-to-
date and delved below the surface. The Committee would
like to give priority to this in-depth approach to news
coverage as against a multitude of short items. But it would
also be glad to see more attention given to events here in
Switzerland. «Well made and informative» — this was the
verdict given by the Committee on the audio cassettes
about federal referendums prepared by SRI for those Swiss
Abroad wishing to vote. But it would also be useful to
include a clearer view of the positions of the various parties
and more information on voting procedure.

Arnold Isler, Chairman of the Committee of the Public

Swiss
REVIEW 4/94

Outside Europe, SRI will
use three or four frequencies
and back up its Swiss-based
transmitters ~ with  booster
relay stations located closer
to the target areas. A power-
ful new relay station in
Montsinéry in French Guy-
ana will go into operation for
SRI in summer 1994. This
station will significantly im-
prove reception of our pro-
grammes in many regions of
the world.

For any medium which
operates on a world-wide
basis, achieving totally fault-
less reception conditions re-
mains a virtually unattainable
ideal. “Blazing a new trail”
through the maze of short-
wave and, subsequently, satel-
lite frequencies will always be
a task that calls for a degree of
patience. SRI thanks all
its Swiss listeners abroad
for the tolerance they have
shown in the past and hopes
they will sustain this loyalty
in the future and also be
prepared to offer construc-
tive criticism of our pro-
grammes.

Ulrich Kiindig, Dir. SRI W

13



	No to private television with foreign participation : homeland protection or far-sightedness?

