
The swiss press today

Autor(en): [s.n.]

Objekttyp: Article

Zeitschrift: The Swiss observer : the journal of the Federation of Swiss
Societies in the UK

Band (Jahr): - (1970)

Heft 1590

Persistenter Link: https://doi.org/10.5169/seals-687131

PDF erstellt am: 01.05.2024

Nutzungsbedingungen
Die ETH-Bibliothek ist Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften. Sie besitzt keine Urheberrechte an
den Inhalten der Zeitschriften. Die Rechte liegen in der Regel bei den Herausgebern.
Die auf der Plattform e-periodica veröffentlichten Dokumente stehen für nicht-kommerzielle Zwecke in
Lehre und Forschung sowie für die private Nutzung frei zur Verfügung. Einzelne Dateien oder
Ausdrucke aus diesem Angebot können zusammen mit diesen Nutzungsbedingungen und den
korrekten Herkunftsbezeichnungen weitergegeben werden.
Das Veröffentlichen von Bildern in Print- und Online-Publikationen ist nur mit vorheriger Genehmigung
der Rechteinhaber erlaubt. Die systematische Speicherung von Teilen des elektronischen Angebots
auf anderen Servern bedarf ebenfalls des schriftlichen Einverständnisses der Rechteinhaber.

Haftungsausschluss
Alle Angaben erfolgen ohne Gewähr für Vollständigkeit oder Richtigkeit. Es wird keine Haftung
übernommen für Schäden durch die Verwendung von Informationen aus diesem Online-Angebot oder
durch das Fehlen von Informationen. Dies gilt auch für Inhalte Dritter, die über dieses Angebot
zugänglich sind.

Ein Dienst der ETH-Bibliothek
ETH Zürich, Rämistrasse 101, 8092 Zürich, Schweiz, www.library.ethz.ch

http://www.e-periodica.ch

https://doi.org/10.5169/seals-687131


THE SWISS
PRESS TODAY

Lord Thompson of Fleet,
the Press Magnate who owns the
"Times" and the "Sunday Times" and a
number of provincial newspapers has
said recently that there were too many
national dailies in Great Britain and
that, out of the nine currently in circu-
lation (excluding the evening papers)
four would survive under stress. These
four papers were named as the "Tele-
graph", the "Express", the "Mirror",
and the "Times". The "Times" loses

over £1 million a year, but Lord Thorn-
son, highly attached to this quality
daily, is prepared to absorb an even
greater loss. These nine dailies share a

readership of approximately 20 million
and are practically the only morning
dailies read in England and Wales.
Furthermore, Great Britain is listed as
a prime newspaper-reading nation with
440 dailies published per 1,000 inhabi-
tants. What is surprising is that, under
such seemingly favourable circum-
stances, the British Press should be
facing financial difficulties.

The conditions in which the British
national Press has to live apparently
preclude the existence of small units
with small circulations. The "Financial
Times" is a glaring exception whose
financial success is solely due to
a specialised and select reader-
ship. The very quality of the
Financial Times' readership per-
mits the paper to get more from ad-
vertisements. The "Guardian" which,
with 300,000 has the next smallest cir-
culation makes a loss of approximately
£800,000 a year which is written off by
the "Manchester Evening News", the
profitable owner of the paper. Other-
wise, only the papers with multi-million
circulations appear to make sound
profits. The former "Sun" had a cir-
culation of about a million, not so much
less than the 1.3 million of "France
Soir", France's No. 1 daily, and even
that was not enough for it to survive.
Three dailies were apparently too many
for the 15 million inhabitants of New
York and the "Herald Tribune" had to
go The conditions prevailing in
America and Great Britain, particu-
larly the greater distances and conse-
quently higher cost of distribution, the
work-to-rule and restrictive practices of
printing unions obviously do not apply
in the Swiss Press.

Although many of the traditional
Swiss quality dailies have been getting
into financial difficulties, and although
there is a lot of talk about concentra-
tion in the Press, Switzerland still had,
in 1960, 720 <7az7ze.s sharing a paltry
readership of 1,486,000. The number of
dailies still stood at 118 eight years
later. According to a brochure on the
"Swiss Press' by Karl Weber, there are
about 400 po/ztzca/ papers in Switzer-
land, 263 of which are published in

communes of up to 10,000 inhabitants.
Eight towns with more than 50,000 in-
habitants issue 60 papers. 138 papers
are published in communes with less
than 4.000 inhabitants. This gives an
idea of the <7ecerz?raZ/satzo« of the Swiss
Press. 93.5 per cent of these 400 papers
have a circulation of less than 20,000.
There are only 11 Swiss papers (dailies
and weeklies) with circulations exceed-
ing 50.000.

The fact that the Swiss Press is so
decentralised does not mean that it is
only a "local" Press. Take Geneva, a
town of 300,000 which has no less than
five daily papers. They are, in order of
decreasing circulation, "La Suisse",
"La Tribune de Genève" (the town's
evening paper, with three editions),
"Le Journal de Genève", "La Voix
Ouvrière" (a Communist daily) and
"Le Courrier" (a Catholic organ). Each
of these papers, except the "Voix Ouv-
rière", has a correspondent in London
The "Journal de Genève", with a dim-
inutive circulation of 17,000, has corres-
pondents in London, Paris, Bonn,
Brussells, Vienna, Prague, Berne,
Zurich, Lausanne, Basle and the United
Nations. "La Suisse" which sells at
about 70,000, managed to send two re-
porters to Cape Kennedy to witness a
moon-launching. The "Tribune de
Genève", which has a circulation of
about 60,000, has correspondents as far
away as Moscow and Washington.

Forty miles up the Lake, at Laus-
anne, with a population of 150,000 and
about 200.000 for the rest of the Can-
ton, we have the "Feuille d'Avis de
Lausanne", the best-selling Swiss paper
published in French, the "Tribune de
Lausanne", the "Gazette de Lausanne"
and the "Nouvelle Revue de Laus-
anne". All these papers except the
"Gazette" have regular correspondents
in London and elsewhere and try,
whenever they can, to get the news from
their men on the spot rather than from
news agencies. It's a matter of prestige.

The list could continue. Neuchatel,
Fribourg. La Chaux-de-Fonds and
towns of equivalent size in German-
Switzerland have one or more daily
papers which not only present local
news but also news from abroad, using
the services of foreign correspondents
in a surprising number of cases.

These correspondents cannot, ob-
viously, be "exclusive" correspondents.
They usually work for a retainer and
contribute to several other papers. The
only papers rich enough to pay full-
time and exclusive journalists in Lon-
don are the "Neue Zürcher Zeitung",
the "Tages Anzeiger", a new group
comprising the "Tribune de Genève",
the "Tribune de Lausanne" and the
"Feuille d'Avis de Lausanne" (who
pool their resources and share a corres-
pondent) and the "Ringier" Group.
There is a French-Swiss paper, which
we shan't name for obvious reasons,
which has a supposedly full-time and
exclusive correspondent. The man in
question supplements to his meagre
pay by working in a big news agency,

a job which has the advantage of get-
ting him closer to the sources of the
news but which was not part of his con-
tract.

The "Neue Zürcher Zeitung" is
assuredly a remarkable paper. With a
circulation of only 90,000 it manages to
support 20 highly qualified, well paid
and exclusive correspondents all over
the world. This is without counting
other non-exclusive contributors. It has
an office in Fleet Street and two full-
time men in London, not counting Dr.
H. W. Egli, who has retired but who
nonetheless still signs articles from Lon-
don. The financial success of the paper
can probably be explained on the same
lines as that of the "Financial Times"
and be attributed to the quality of its
management and readership. The
"Tages Anzeiger" is certainly Switzer-
land's most go-ahead paper and has
now reached second place in Switzer-
land with a circulation of 200,000. The
paper also has two men in London, one of
them being employed exclusively. The
most powerful Press group in Switzer-
land, the Ringier Group, and the only
one which shares some common char-
acteristics with publishing empires
such as IPC, has a full-time correspon-
dent and offices in Fleet Street. The
group owns, among other magazines,
the "Schweizerische Illustrierte" and
"Blick", Switzerland's only really popu-
lar daily, half-way between the
"Mirror" and "News of the World" in
content and positively the most widely
read. Its circulation tops the 200,000
mark.

The other London correspondents
of Swiss newspapers work for other
papers as well. The Embassy's list, com-
piled in 1965, enumerates 41 names. On
the other hand, only 23 are listed in the
Foreign Press Association register. As
this association only accepts pro-
fessional journalists one may gather
that a good number of the correspon-
dents left out are non-professional
journalists and occasional contributors.
The number of professional journalists
(many of whom are German and a few
British) working here for the Swiss
Press ought therefore to lie somewhere
between 41 and 23. Even if there were
only 23, the figure would be remarkably
high. Keeping to the same scale, it
would mean that the French Press
should be represented by 200 journal-
ists in London. Actually, there are only
27 French journalists registered at the
Foreign Press Association.

There is an obvious relationship
between the size and the wealth of the
material published in a paper and its
financial prosperity. The hard-up "Sun"
only had twelve pages, whereas the
well-to-do "Telegraph" had, and still
has, an average of 36 pages. The richer
Swiss papers also have more pages, a
lot of them filled with advertisements,
than their poorer brethren. One also
finds papers with surprisingly rich con-
tents for their small means. The "Jour-
nal de Genève" for example, has fewer
pages but as much to read as "La

10



Suisse", whose turnover is at least three
times larger. This is due in part to the
private local support which such a well
established paper will always find, to
other non-editorial sources of income
and. mostly, to the financial sacrifice of
its staff. Some quality opinion papers
have had the painful dilemma of losing
their better and recognised contributors
by not paying them sufficiently. These
top-ranking journalists have used their
talents more lucratively in wealthier
and more popular newspapers, to be
often succeeded by young and inex-
perienced staff prepared to work for
less, with the corresponding loss in the
paper's quality. Papers such as the
"Gazette de Lausanne" have distinc-
tively lost in quality by losing distin-
guished editors (such as Charles Henri
Favrod and Henri Dumur) and being
replaced by far younger men, who, al-
though talented, are nonetheless young,
a fact which is stylistically reflected.
Owing to the great number of Swiss

papers, there are far more opportun-
ities to be found in journalism in
Switzerland than elsewhere. The Swiss
Union of Journalists has about 1,100
members, but the editorial staff of some
papers have no more than one in five
who are actually union-members. This
means that papers are sufficiently short
of staff to take on young and non-quali-
fied candidates, train them, and give
them the best editorial posts which the
Swiss Press can afford fairly rapidly,
provided they are good. This contrasts
acutely with the scramble by "Ox-
bridge" graduates to get into Fleet

Street. It also means there is less edit-
orial proficiency and it is not infrequent
to find stylistic or syntactical bloomers
by the green and hurried editors of the
papers who relax their standards. One
of them, which is printed very early in
the morning in order to be distributed
to a whole Canton, has a type-setting
error in every paragraph—a long way
from the ruling practice of the "Times"
of yore, where a type-setter got the sack
when he had made a mistake twice. I
have it on the authority of a French-
Swiss journalist in London that one of
the local editors of a Geneva paper is
positively incapable of aligning a sen-
tence in correct French! We must as-
sume that he has some other valued
quality which ensures his continued em-
ployment.

Owing to their limited circulation
and small means, Swiss papers have
generally less to read than English
national dailies. This does not hold for
the Tages Anzeiger, which is a very
complete and thick paper, and espe-
cially of the "Neue Zürcher Zeitung,"
whose weekend editions are quite
voluminous. In this case, many
of the features of the later pages
are not written by members of
the editorial staff, but by citi-
zens qualified to write on a particular
subject. Whereas a paper like the
"Times" may have twenty editors,
starting with racing and ending with
gardening, the N.Z.Z. is more liable to
ask for the contributions of specialists
in a given field. In this way, the tech-
nical and scientific features which one

often reads in the N.Z.Z. are written by
E.T.H, professors rather than the
paper's science correspondent.

The local "intelligentsia" has there-
fore far more opportunities to say
something in the Press. The British rul-
ing class is entitled to send letters to
the "Times"; almost any Swiss with
something sensible to say can say it in
the "Neue Zürcher Zeitung".

The Sunday press is almost non-
existent in Switzerland. I believe there
is a "Sunday" published in Berne, and
"La Suisse" also has a Sunday edition.
There isn't, however, a Sunday paper
of the scope of. say, the "Observer"
and the "Sunday Times", capable of
keeping one busy and quiet for a long
week-end. There is a quality weekly
which, although not quite as volumin-
ous, compares honourably with these
two papers. It is the "Weltwoche", cer-
tainly one of the most readable and
serious papers in Switzerland. It made
history this year by issuing a colour-
supplement, thus emulating the British
Sunday press.

As a conclusion to these considéra-
tions, we can say that the Swiss press,
like almost everything else, bears the
federalistic mark. It is only thanks to
the existence of circumscribed and iso-
lated cantonal and communal markets
that 120 daily papers can continue to
live, relatively unhampered by the
emerging giants, and give satisfaction
to a readership as attached to them as
it is to the plot of land visible from the
bell-tower of the parish church.

(PATSJ

LLOYDS BANK EUROPE
with Branches in Geneva and Zurich

offers a full banking service
at 100 Pall Mall, London, S.W.I.

Similar facilities are available
throughout England and Wales
at any of the 2,230 Branches of

LLOYDS BANK LIMITED

11


	The swiss press today

